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Erin Flynn

Part-time Instructor, Contemporary Dance

Contemporary dance artist


Erin Flynn
Choreographer & Dancer Erin Flynn
TheCollectiveYOu
Office: S-GM 500-42 
Guy-De Maisonneuve Building,
1550 De Maisonneuve W.
Phone: (514) 848-2424 ext. 4727
Email: erin.flynn@concordia.ca
Website(s): pixelprojects.ca

Erin Flynn is a professional Contemporary dance artist, who has performed most recently in Local Motion Choreographer's Lab, with the 5 on 5 improvisation collective and in 'Do It In The Road', a series of dance shorts by Mistaya Hemingway for the City of Montreal. Erin is a community-minded artist, who regularly contributes podcasts highlighting influential teachers through the website, Territoires Partagés and by organising workshops through the association, Ascendanse. She has performed extensively with several established companies, notably Van Grimde Corps Secrets and presented her own choreographic works across Quebec, Canada, throughout Europe and Asia. In Montreal, Erin’s pieces have been presented by Tangente, Studio 303, le Gésu, les Maisons de la Culture and the festivals OFFTA and Vue sur la Relève. As an instructor, Erin teaches technique, interpretation, improvisation and somatic education to students in professional training programs at UQAM, Concordia University, The National Theatre School of Canada, Winnipeg’s School of Contemporary Dancers, as well as somatic education, Pilates and Yoga to adult populations at EDCM and Studio Équilibre. For her master's project at UQÀM, Erin is researching strategies that support physiological and psychological needs, such as recuperation and clear communication in dance creation and production rehearsals.


           Artiste en danse contemporaine, Erin Flynn œuvre en tant que pédagogue, chorégraphe et interprète depuis 20 ans. Elle a dansé récemment avec LOCALMotion Lab au Salle Rouge, le collectif d'improvisation, 5 contre 5 et dans, dans  « Dis-le dan la rue » une série de courts métrages produits par Mistaya Hemingway. Une artiste à l'esprit communautaire, elle souligne le travail des enseignants importants en contribuant régulièrement des podcasts à travers le site Internet, Territoires Partagés et en organisant des ateliers à travers l'association Ascendanse. Originaire de Winnipeg, la chorégraphe et interprète montréalaise, puise son inspiration dans le son et l'image trouvés dans l'environnement urbain et naturel. Erin a dansé comme interprète au sein d’une variété de compagnies établies, notamment Van Grimde Corps Secrets, à travers le Canada, de même qu'en France, en Allemagne et aux Pays-Bas et a présenté ses propres créations à Winnipeg, Regina, Ottawa, Toronto, Halifax, Tokyo et Seoul. À Montréal, ces pièces ont été présenter chez Tangente, Studio 303, le Gésu, les Maisons de la Culture, par La 2ème Porte à Gauche et les festivals Vue sur la Relève et au OFF.T.A. Elle a aussi pu partager ses connaissances en technique, interprétation, improvisation et éducation somatique dans le cadre de programmes de formations professionnelles à l’UQÀM, à l’Université Concordia, l’École National du Thêatre de Canada et Regroupement de la danse québecoise. Pour son projet de maîtrise à l'UQÀM, Erin recherche des stratégies qui soutiennent les besoins physiologiques et psychologiques, comme la récupération et une communication claire dans la création de danse et les répétitions de production.

From Ashes Comes the Day, Erin Flynn & George Stamos
Photo credit: Mathieu Doyon
Wanted, TRIP dance
Photo credit: Karen Kuzak
Les Chemins de Traverses, Van Grimde Corps Secrets
Photo credit: Isabelle Van Grimde

Teaching activities

Technique

Erin Flynn is interested in the intersection of technical training and the creative process. Informed by a variety of somatic, creative and technical approaches, Flynn’s classes are a setting for dancers to explore, hone and skillfully transmit the sensations of their bodies moving in space.


Erin’s classes begins with a thorough conditioning warm up that builds strength, stamina, alignment and awareness through movement. Shorter sequences drawing on ballet and contemporary vocabulary, work full range of motion, stabilization and the ability to fluidly transition through different movements. Improvisation structures exploring a variety of physical states and dynamics are also interspersed to help dancers warm up creatively and compositionally.  ​Class closes with a somatic cool down and/or group discussion, to make space for recuperation, integration and discussion of course content.



Research activities

Iteration - Periodisation of a Creative Process in Dance

Abstract

Iterations is a research creation that will experiment with incorporating periodized training, project management and communication tools as a means of creating time for training, recuperation and problem solving inside the creative and production process. The production goal of the project is to create a workshop, short films and a live performance (if Corona virus protocols permits), using a hybrid choreographic language and tasks modulated by improvisational tools. The strategies being tested to achieve these performative goals are: developing and using a multi-faceted Praxis (practice) as a departure point for the work; creating a model of Artistic Periodization and Tapering; to parse out and to develop recommendations and model practices that support the human needs of all the participants inside of an independent creative process

 

Résumé

Iterations est une recherche-création qui expérimentera l'intégration d’outils comme la prériodisation de l’entrainement, la gestion de projet et la communication comme moyen de créer du temps pour la préparation physique, la récupération et la résolution de problèmes à l'intérieur du processus de création et de production. L'objectif de production du projet est de créer un atelier, des courts métrages et un spectacle en direct (si les protocoles du virus Corona le permettent), en utilisant un langage chorégraphique hybride et des tâches modulées par des outils d'improvisation. Les stratégies testées pour atteindre ces objectifs performatifs sont les suivantes : Développer et utiliser une Praxis (pratique) à multiples facettes comme point de départ de l'œuvre ; créer un modèle de périodisation artistique et de modulation adaptative (Tapering) ; analyser et développer des recommandations et des pratiques spécifiques qui soutiennent les besoins humains de tous les participants dans le cadre d'un processus créatif indépendant.


Publications

Podcast avec Accompagnateurs de classes / Erin Flynn

https://soundcloud.com/tpdanse/accompagnateurs-de-classes


Podcast-avec-6-artistes-enseignantes-covid-19 / Erin Flynn

https://soundcloud.com/tpdanse/podcast-avec-6-artistes-enseignantes-covid-19

Podcast-james-viveiros

https://soundcloud.com/tpdanse/podcast-james-viveiros


Participation activities

Do It In The Road


Dis le dans la rue - Do It In the Road
https://www.facebook.com/885240576/videos/10162404433135577/


Artistic performances

Catalyseur - LocalMotion Lab - La Salle Rouge - Wilder

Catalyseur with Erin Flynn & Mairéad Filgate
https://vimeo.com/330804935

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