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Workshops & seminars

Lunch & Learn: Willingness of Quebec-born Anglophone and Francophone undergraduate students to stay in the province or leave

DATE & TIME
Thursday, September 16, 2021
12 p.m. – 1:10 p.m.
SPEAKER(S)

Dr. Richard Bourhis, Dr. Chedly Belkhodja

COST

This event is free

ORGANIZATION

QUESCREN

CONTACT

QUESCREN

WHERE

Online

français ci-dessous

About the event

Speaker: Richard Y. Bourhis, Département de psychologie, UQAM

Discussant: Chedly Belkhodja, School of Community and Public Affairs, Concordia University 

Format: Presentation followed by a Q&A period

Where: Online, via Zoom (Note: the Zoom link will be e-mailed to people who register)

Language: English, with simultaneous translation in French

This presentation examines why Quebec-born Francophone and Anglophone university undergraduates want to stay in Quebec or leave. Questionnaire results showed that Anglophones were more willing to leave Quebec than Francophones. Key push and pull factors included economic prospects, socio-affective pressures, and linguistic tensions, the latter being especially important among English-speaking Quebecers.

The presentation will be followed by a commentary by Dr. Chedly Belkhodja who will engage with some of the issues that Dr. Bourhis’ research raises. 

Dr. Bourhis' research forms one of the chapters in the new QUESCREN book published by the Presses de l’Université Laval entitled La Charte. La loi 101 et les Québécois d'expression anglaise / The Charter. Bill 101 and English-Speaking Quebec, which may be ordered here in paper or online formats.

A brief launch of the book will take place at 1 pm, right after the Lunch & Learn event. All participants are welcome to remain on the same Zoom link and hear more about the book from editors Lorraine O’Donnell and Patrick Donovan. 

Please note that registration is required for attending either or both events (only one registration is necessary). To register, please click on the link below. 

 

 

Richard-Bourhis

About the speakers

Richard Y. Bourhis obtained a BSc in Psychology at McGill University in Montreal and a PhD in Social Psychology at the University of Bristol, England. He was Associate Professor in Psychology at McMaster University in Ontario and is now Professor Emeritus in Psychology at the Université du Québec à Montréal (UQAM). He has published over 180 articles and chapters in English and French on acculturation and immigrant/host community relations, discrimination, intercultural communication and language planning. He received a doctorate Honoris causa from the University of Lorraine, France, was elected Fellow of the Royal Society of Canada and received the Gold Medal Award of the Canadian Psychological Association for his lifetime contributions to Canadian Psychology.

Chedly_Belkodja_LR

Chedly Belkhodja is professor at the School of Community and Public Affairs at Concordia University and a co-director of QUESCREN. He holds a BA (1988) in Political Science from l’Université de Moncton and an MSc (1990) in Political Science from l’Université de Montréal. He completed his Diplôme d’études approfondies (1991) and his PhD (1996) in Political Science at l’Université de Montesquieu (Bordeaux, France). His research focuses on immigration policies and mobility of migrants in the case of less common destinations. He is also interested in the processes of integration and inclusion.

 


Dîner-causerie : La volonté des étudiant.e.s anglophones et francophones de premier cycle universitaire et né.e.s au Québec de rester dans la province ou de la quitter

Conférenciers: Richard Y. Bourhis, Département de psychologie, UQAM et Chedly Belkhodja, School of Community and Public Affairs, Université Concordia

Format : Présentation suivie d'une période de questions et réponses et d'un lancement de livre

Où : en ligne, par Zoom (Note : le lien sera envoyé à ceux et celles qui se seront inscrits)

Langue de l'événement : Anglais, avec traduction simultanée en français

Cette présentation examine les raisons pour lesquelles les étudiant.e.s francophones et anglophones de premier cycle universitaire et né.e.s au Québec envisagent à rester au Québec ou quitter la province. Les résultats obtenus à l’aide de questionnaires démontrent que la volonté de partir des Québécois.e.s anglophones est plus grande que celle des francophones. Les principaux facteurs incitant les étudiant.e.s à quitter ou non le Québec sont les perspectives économiques, les pressions socio-affectives et les tensions linguistiques, ces dernières étant particulièrement significatives chez les anglo-Québécois.e.s.

Après la présentation, professeur Chedly Belkhodja offrira quelques réflexions sur certaines des questions soulevées par l’étude de professeur Bourhis.

L’étude présentée par Richard Bourhis constitue l'un des chapitres du nouveau livre de QUESCREN édité chez les Presses de l'Université Laval et intitulé La Charte. La loi 101 et les Québécois d'expression anglaise (l'ouvrage peut être commandé ici en format papier ou électronique).

Un bref lancement du livre aura lieu à 13h, tout de suite après le dîner-causerie. Les participant.e.s sont invité.e.s à demeurer sur le même lien Zoom pendant une dizaine de minutes et à en apprendre plus sur la publication en présence de deux de ses directeurs : Lorraine O'Donnell et Patrick Donovan.

Veuillez noter que l'inscription est obligatoire pour assister aux deux événements (une seule inscription est nécessaire). Pour vous inscrire, veuillez cliquer sur le lien ci-dessous.

 

 

Richard-Bourhis

À propos des conférenciers

Richard Y. Bourhis a obtenu un baccalauréat ès sciences en psychologie de l’Université McGill et un doctorat en psychologie sociale de l’Université de Bristol en Angleterre. Il a été professeur au Département de psychologie de l’Université McMaster en Ontario, et il s’est joint au département de psychologie de l’Université du Québec à Montréal (UQAM) où il est maintenant professeur émérite. Il a publié plusieurs volumes et plus de 180 articles et chapitres en anglais et en français dans les domaines de la discrimination et des relations intergroupes ; l’acculturation et l’intégration des immigrants ; la communication interculturelle et l’aménagement linguistique. Il a reçu un doctorat Honoris causa de l’Université de Lorraine en France, a été élu membre de la Société royale du Canada, et a reçu de la Société canadienne de psychologie la Médaille d’or pour ses contributions à la psychologie canadienne au cours de sa carrière.

Chedly_Belkodja_LR

Chedly Belkhodja est professeur à l’École des affaires publiques et communautaires ainsi que co-directeur de QUESCREN. Il détient un doctorat nouveau régime en science politique de l’Université de Bordeaux-Montesquieu (1996) et une maîtrise en science politique de l’Université de Montréal (1991). Ses recherches portent sur les questions de l’immigration dans les régions de faible immigration et sur les discours et représentations de la diversité culturelle, religieuse et ethnique. En parallèle, il a réalisé deux films produits par l’Office national du film du Canada, soit Tableaux d’un voyage imaginaire en 2001 avec le cinéaste Jean Chabot et Au bout du fil en 2006.

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