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Thesis defences

PhD Oral Exam - Emanuelle Dufour, Art Education

Des histoires à raconter : d’Ani Kuni à Kiuna - Les mémoires graphiques en tant qu’outil de rencontre avec les réalités autochtones et allochtones du Québec

Date & time
Friday, March 12, 2021 (all day)
Cost

This event is free

Organization

School of Graduate Studies

Contact

Daniela Ferrer

Where

Online

When studying for a doctoral degree (PhD), candidates submit a thesis that provides a critical review of the current state of knowledge of the thesis subject as well as the student’s own contributions to the subject. The distinguishing criterion of doctoral graduate research is a significant and original contribution to knowledge.

Once accepted, the candidate presents the thesis orally. This oral exam is open to the public.

Abstract

My doctoral research-creation project uses graphic storytelling both as a means of transcultural engagement with stories of Indigenous education, and also as an enactment of the reflective posture that we are all invited to unfold (Sousanis, 2015) in the encounter between a territory’s Indigenous and non-Indigenous peoples. The methodological bricolage articulated within my graphic exploration draws on the emergent form of comics-based research (Weaver-Hightower et al., 2017), and is inspired by the praxis of Indigenous and non-Indigenous cartoonists whose creations aim to make up for the general lack of understanding of cultural and colonial histories.

By constructing a reflexive, conversational, relational, and antiracist graphic novel, I aim to address two main questions: 1. How can the creation of graphic narratives become an effective research tool in the encounter of Indigenous and non-Indigenous peoples? 2. How can the inclusion of methods associated with research-creation within qualitative research reflect the principles and values associated with Indigenous methodologies? This interdisciplinary approach is motivated by three foundational objectives: A. To promote civic education, introspection, encounter, and dialogue between Indigenous and non-Indigenous peoples; B. To offer an original contribution to emerging research-creation methods by developing an interdisciplinary, innovative approach that is aligned with the guiding principles of Indigenous methodologies; C. To pay tribute to the words and contributions of various individuals in the field of Indigenous education, with a particular emphasis on the resilience and agency of First Nations’ women.

My doctoral research-creation project comprises two connected modules: first, the graphic novel (BD), Des histoires à raconter : d’Ani Kuni à Kiuna, which showcases the contributions of 50 Indigenous and non-Indigenous people, as well as a series of my academic publications outlining the history of recent Indigenous education history in Quebec (Dufour, 2013; 2015a; 2017a; 2019a); and second, this written exegesis that introduces the theoretical framework, contextualizes the research-creation process, and deepens and articulates the methodological and epistemological contributions of this research.


Dans le cadre de mon projet doctoral de recherche-création, j’utilise la bande dessinée (ou des mémoires graphiques) afin de proposer une rencontre avec les histoires associées à l’éducation autochtone, mais probablement encore davantage avec la posture réflexive que nous sommes tous invités à déployer (Sousanis, 2015) au sein du processus de rencontre entre les peuples autochtones et allochtones du territoire. Le bricolage méthodologique proposé s’inscrit ainsi au sein du courant émergent des comics-based research (Weaver-Hightower et al., 2017). Il s’inspire plus spécifiquement de la praxis de bédéistes autochtones et allochtones dont la production vise à pallier le manque éducationnel en matière d’histoire culturelle et coloniale.

Par la construction d’une autographie conversationnelle, relationnelle et antiraciste, enrichie par le présent complément d’analyse, je souhaite contribuer à approfondir deux questions principales : 1. De quelles façons la production de mémoires graphiques peut-elle s’inscrire en tant qu’outil de recherche au service de la rencontre avec les peuples autochtones et allochtones ? 2. Comment l’intégration de méthodes associées à la recherche-création au sein de la recherche qualitative permet-elle de rejoindre les principes et valeurs associées aux méthodologies autochtones ? Cette démarche interdisciplinaire est motivée par trois objectifs fondateurs : A. Promouvoir l’éducation citoyenne, l’introspection, la rencontre et le dialogue entre les peuples autochtones et allochtones; B. Proposer une contribution originale aux méthodes émergentes en recherche-création par l’élaboration d’une approche interdisciplinaire, novatrice et arrimée aux principes directeurs associés aux méthodologies autochtones; C. Rendre hommage aux paroles et contributions de différentes personnalités et professionnels du domaine de l’éducation autochtone, avec un accent tout particulier sur la résilience et l’agentivité des femmes de Premières Nations.

Mon projet doctoral prévoit deux modules qui seront appelés à se répondre : A. Les mémoires graphiques (BD) Des histoires à raconter : d’Ani Kuni à Kiuna qui réunit entre autres les contributions de près d’une cinquantaine de personnes autochtones et allochtones tout comme une série de publications académiques portant sur l’histoire récente de l’éducation autochtone au Québec (Dufour, 2013; 2015a; 2017a; 2019a); B. Le présent document analytique permettant d’introduire les balises théoriques, de contextualiser la démarche de recherche-création et d’approfondir sa contribution méthodologique et épistémologique.

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