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New UNESCO-PREV report co-authored by CSLP member David Morin


Constraints and opportunities in evaluating programs for prevention of violent extremism: How practitioners see it

Le français suivra.

A new UNESCO-PREV report, titled Constraints and opportunities in evaluating programs for prevention of violent extremism: How practitioners see it, is now available to the public. Co-authored by David Morin, CSLP member and co-chair of UNESCO-PREV, Pierre-Alain Clément and Pablo Madriaza, the report analyzes the experiences of professionals and practitioners working in Prevention of Violent Extremism (PVE) when it comes to the evaluation of their work. Drawing on interviews conducted by the International Centre for the Prevention of Crime (ICPC) and the results of a focus group conducted by the chair’s Ottawa counterpart, the study analyzes testimonies from a total of 57 professionals from around the world. 

The report begins from the observation that there is a lack of “rigorously defined conceptual and empirical foundations” to most PVE programs. As a result, the authors observe, stakeholders have little evidence-based data and guidelines to rely on when designing, implementing and funding programs aimed at countering violent extremism. Program evaluations are an important way of addressing this issue. As the authors observe, “evaluations can provide a better understanding of the mechanisms and processes that make programs succeed or fail.” 

Yet at the same time, they note that practitioners often perceive program evaluations as a constraint, given that their work is not exactly suited to “tightly scheduled evaluations that use traditional performance indicators.” This interplay between the opportunities and constraints posed by evaluations, and the question of how said constraints are to be resolved, makes up the bulk of the report. As the first step in a larger project on evaluation of prevention practices, the report will no doubt serve as a crucial resource for future developments in the field.

Read the report. 


Un nouveau rapport de la Chaire UNESCO-PREV, intitulé “Constraints and opportunities in evaluating programs for prevention of violent extremism: How practitioners see it,” est maintenant disponible au public. Co-écrit par David Morin, membre du CÉAP et co-titulaire de la chaire, Pierre-Alain Clément et Pablo Madriaza, le rapport analyse les expériences des professionnels et praticiens travaillant dans le domaine de la prévention de l’extrémisme violent (PEV) lorsqu’il s’agit d’évaluer leur travail. S’appuyant sur des entretiens réalisés par le Centre international pour la prévention de la criminalité (CIPC) et sur les résultats d’un groupe de discussion mené par l’homologue de la chaire à Ottawa, l’étude analyse les témoignages d’un total de 57 professionnels du monde entier.

Le rapport part du constat de l’absence de « fondements conceptuels et empiriques rigoureusement définis » pour la plupart des programmes de PEV. En conséquence, les auteurs observent que les parties prenantes disposent de peu de données factuelles et de guides sur lesquels s’appuyer pour concevoir, mettre en œuvre et financer des programmes visant à contrer l’extrémisme violent. Les évaluations de programmes sont un moyen important de résoudre ce problème. Comme le font remarquer les auteurs, « les évaluations peuvent permettre de mieux comprendre les mécanismes et les processus qui font que les programmes réussissent ou échouent ». 

En même temps, ils notent que les praticiens perçoivent souvent les évaluations de programmes comme une contrainte, étant donné que leur travail n’est pas exactement adapté aux « évaluations à calendrier serré qui utilisent des indicateurs de performance traditionnels ». 

Cette interaction entre les opportunités et les contraintes posées par les évaluations de programmes, et la question de savoir comment résoudre ces contraintes, constitue la base du rapport. Première étape d’un projet plus vaste sur l’évaluation des pratiques de prévention, le rapport constitue sans aucun doute une ressource essentielle pour les développements futurs dans ce domaine.

Lisez le rapport (EN). 




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