Skip to main content
Arts & culture

Ethnocultural Art Histories Research Presents: Dissonant Integrations - Exhibition & Events


Date & time
Saturday, March 5, 2016 –
Saturday, April 2, 2016
3 p.m. – 7 p.m.
Cost

This event is free

Where

Z Art Space (unless otherwise specified)
819, avenue Atwater
Montréal, QC
H3J 2S6

Team Saggitarius: We are fine, we'll be fine

Vernissage: le samedi 5 mars, 15h-18h, Z Art Space

Projection vidéo: le jeudi 10 mars, 18h -19h, Z Art Space
Conférences d’artistes: le vendredi 11 mars, 15h, Université Concordia

Ethnocultural Art Histories Research (EAHR) est heureux de présenter Dissonant Integrations, une exposition collective et un programme vidéo qui s’intéressent à la perturbation comme outil de contestation des représentations dominantes de la race, de l’ethnicité ainsi que d’autres formes d’identités fixes. Présentant douze artistes et collectifs basé-e-s au Canada et aux États-Unis, Integrations Dissonant cherche à élargir notre compréhension de la diversité par le biais des œuvres qui perturbent les stéréotypes ethniques et/ou raciaux, ainsi que les récits essentialistes de l'identité et des représentations culturelles.

De la photographie et la vidéo à la sculpture, les artistes sélectionnés travaillent à partir d’une variété de médias et recourent à des pratiques créatives diverses, telles que la réutilisation, l’autoethnographie et l'appropriation. Explorant les thèmes du déplacement, de l'immigration et de la diaspora, les artistes utilisent l'ironie, l'humour et l'expérimentation pour naviguer à la fois entre la représentation publique et de soi, l’identité nationale et mondiale, le familier et l'inconnu. En jetant une lumière sur les défis quotidiens auxquels font face les communautés ethnoculturelles, ces artistes explorent des problèmes sociopolitiques urgents qui ne cessent d’alimenter et de remettre en question le discours de l'art contemporain.

L’exposition Dissonant Integrations marque le cinquième anniversaire du groupe de recherche Ethnocultural Art Histories Research (EAHR), fondé en 2011. Elle s’inscrit en continuité avec son mandat visant à faciliter les possibilités d'échange et de création dans l’analyse des aspects liés à la représentation ethnique et culturelle dans les arts visuels au Canada. EAHR regroupe une communauté d'étudiant-e-s et de chercheur-e-s à travers le Canada issu-e-s principalement de l'Université Concordia, de l'Université McGill et de l'Université de Montréal.

Artistes participant-e-s: Ifeoma U. Anyaeji - Victor Arroyo - Pansee Atta - Minhee Bae - Richenda Grazette - Fanny Latreille - Kimura Byol-Nathalie Lemoine - Eva-Loan Pontom-Pham - Shay (Shawn M. & Ayse B.) - Team Sagittarius - Alisi Telengut - Karen White

Les auteur-e-s des textes de l’exposition: Marysa Antonakakis - Stephanie Barclay - Abigail Borja - Melinda Cardinal - Michelle Fiacconi - Sara Graorac - Valérie Hénault - Gabrielle Montpetit - Katherine Nugent - Paige Sabourin - Pauline Soumet - Eli-Bella Wood


Table ronde le 11 mars

En guise de complément à l'exposition, EAHR présente une table ronde dans le cadre du colloque de la Concordia University’s Art History Graduate Student Association. La séance aura lieu le vendredi 11 mars 2016 à 15h au Topological Media Lab de l'Université Concordia (1515, boul. De Maisonneuve O., 7e étage, salle EV-7.725).


EAHR tient à remercier les entités suivantes pour leur généreux soutien : Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art, Fine Arts Student Alliance, Concordia Council on Student Life, Department of Art History et Art History Graduate Student Association de l’Université Concordia, Concordia Student Union, la galerie Z Art Space, Kaffein, articule et OPTICA.

 

Team Saggitarius: We are fine, we'll be fine


English Version


Opening Reception: Saturday, March 5, 3 to 6 p.m., at Z Art Space

Video Screening: Thursday, March 10, 6pm - 7pm, at Z Art Space
Artists Panel: Friday, March 11, 3pm, at Concordia University

Ethnocultural Art Histories Research (EAHR) is delighted to present Dissonant Integrations, a group exhibition and video program investigating disruption as a tool to challenge dominant representations of race, ethnicity and other forms of fixed identities. Featuring twelve artists and collectives based in Canada and the United States, Dissonant Integrations seeks to expand our understanding of diversity through artworks that disrupt ethnic and/or racial stereotypes, and redress essentialist narratives of cultural identities and representations.

From photography and video to sculpture, the selected artists work in a range of media and draw on various creative practices, such as upcycling, auto-ethnography and appropriation. Exploring themes of displacement, immigration and diaspora, the artists use irony, humor and experimentation to navigate between public and self-representation, national and global identity, the familiar and the unfamiliar. By unraveling the everyday challenges faced by ethnocultural communities, these artists engage with pressing social-political issues that continually fuel and challenge contemporary art discourse.

Dissonant Integrations marks the fifth-year anniversary of EAHR since its founding in 2011 and demonstrates EAHR’s ongoing pursuit to facilitate opportunities for exchange and creation in the examination of issues of ethnic and cultural representation within the visual arts in Canada. EAHR is a community of students and researchers from across Canada, including Concordia University, McGill University and University of Montreal.

Participating Artists: Ifeoma U. Anyaeji - Victor Arroyo - Pansee Atta - Minhee Bae - Richenda Grazette - Fanny Latreille - Kimura Byol-Nathalie Lemoine - Eva-Loan Pontom-Pham Shay (Shawn M. & Ayse B.) - Team Sagittarius - Alisi Telengut - Karen White -

Exhibition Essay Authors: Marysa Antonakakis - Stephanie Barclay - Abigail Borja - Melinda Cardinal - Michelle Fiacconi - Sara Graorac - Valérie Hénault - Gabrielle Montpetit - Katherine Nugent - Paige Sabourin - Pauline Soumet - Eli-Bella Wood -

//

Panel discussion on March 11

In conjunction with the exhibition, EAHR is presenting a panel discussion as part of Concordia University’s Art History Graduate Student Association Conference. The panel is scheduled for Friday, March 11, at 3 p.m., and will take place at Concordia’s Topological Media Lab in Room EV-7.725 of the Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex (1515 De Maisonneuve Blvd. W.).


EAHR would like to thank the generous support of the Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art, the Fine Arts Student Alliance, the Concordia Council on Student Life, Concordia’s Department of Art History and Art History Graduate Student Association, Concordia Student Union, Z Art Space, Kaffein, articule and OPTICA.



Back to top

© Concordia University