Skip to main content
Exhibitions, Arts & culture

Wednesdays, Before Piano.
naakita feldman-kiss


Date & time
Monday, September 9, 2019 –
Friday, October 18, 2019
11 a.m. – 8 p.m.
Cost

This event is free

Wheel chair accessible

Yes

naakita feldman-kiss, Wednesdays, Before Piano., 2018. Video still. Image courtesy of the artist.

EN

Wednesdays, Before Piano. is a video and sound installation developed over a series of weekends spent with my grandmother. Through the close proximity and frequency of these visits, dialogue evolved into collaborative performances. The work seeks to affirm that through a process of intergenerational exchange, modes of understanding can be nurtured, and ancestral memory continued.

Wednesdays, Before Piano. looks at the ways one individuals’ memories can become collective, inherited truths over the passage of time, such as generations. Through five performative gestures, the installation reveals the process of uncovering family histories to create a moment where the past, present, and visions of the future can be in dialogue. The installation reminds the viewer that experiences, and histories are not fixed, but in constant flux and perpetually interwoven. In remembering, re-remembering and speech, these histories are rendered active, and pasts brought into a present tense.

By highlighting how inherited narratives can serve to develop a sense of self, and the ways that they can construct an image of a past from which one was absent, Wednesdays, Before Piano. presents a view of the mutable nature of memory. 

Wednesdays, Before Piano. recalls, retraces, and remakes, while finding space for the gaps that occur in this process of activation.

Exposition
Wednesdays, Before Piano.
naakita feldman-kiss

Du 9 septembre au 18 octobre 2019

FR

Wednesdays, Before Piano.(« les mercredis, avant la leçon de piano ») est une installation vidéo et sonore conçue au cours d’une série de fins de semaine que j’ai passées avec ma grand-mère. Grâce à l’étroitesse de nos liens et à la fréquence de ces visites, notre dialogue a débouché sur des collaborations artistiques. Dans cette œuvre, j’entends montrer qu’un processus d’échange intergénérationnel peut nourrir des modes de compréhension et perpétuer la mémoire ancestrale.

Wednesdays, Before Piano. examine comment les souvenirs d’une personne peuvent devenir des vérités collectives léguées au fil du temps, de même qu'au fil des générations. Au moyen de cinq gestes performatifs, l’installation révèle le processus visant à lever le voile sur les histoires familiales pour créer un moment où le passé, le présent et les visions de l’avenir peuvent faire partie du dialogue. L’œuvre rappelle au regardeur que les expériences et récits ne sont pas coulés dans le béton, mais plutôt en constante évolution et perpétuellement interdépendants. Lorsqu’on s’en souvient, qu’on s’en ressouvient et qu’on en parle, ces histoires reprennent vie, et les événements du passé sont de nouveau racontés au présent.

En montrant comment les récits qu’on nous a légués peuvent servir à se développer une identité individuelle et comment ils peuvent construire une image du passé dont on ne faisait pas partie, Wednesdays, Before Piano. présente une conception de la nature changeante de la mémoire.

Wednesdays, Before Piano. se souvient, retrace et refait, tout en trouvant l’espace pour les vides qui surviennent durant ce processus d’activation.

Artist / Artiste

EN

naakita feldman-kiss is a queer artist of mixed roots whose practice examines concepts of inheritance by highlighting experiences of intergenerational memory, liminal identity, and healing through contemporary forms of oral tradition. Her process-based explorations manifest as transmedia installation works, often incorporating text-based, performative, technological and social elements. Recent presentations include New York MoMA PS1 (2012); Eastern Bloc, Montreal, QC (2015); Unnoticed Festival, Nijmegen, NL (2016); Galerie B-312, Montreal, QC (2016); Knot Project Space, Ottawa, ON (2018); Critical Distance, Toronto, ON (2019). She currently works between Montreal, Toronto, and Ottawa.

FR

Artiste queer aux origines multiples, naakita feldman-kiss axe sa pratique sur les concepts d’héritage en mettant en avant ses expériences évoquant la mémoire intergénérationnelle, les identités liminales ainsi que la guérison au moyen de formes contemporaines de traditions orales. Ses explorations relevant du processus de création se traduisent par des installations transmédias, incorporant souvent des éléments textuels, performatifs, technologiques et sociaux. Ses œuvres ont récemment été présentées au MoMA PS1 de New York (2012); Eastern Bloc de Montréal, Québec (2015); Unnoticed Festival, Nimègue, aux Pays-Bas (2016); Galerie B-312, Montréal, Québec (2016); espace projet Nœud, Ottawa, Ontario (2018); Critical Distance, Toronto, Ontario (2019). Elle travaille actuellement à Montréal, à Toronto et à Ottawa.


Back to top

© Concordia University