Skip to main content
Arts & culture, Exhibitions

Exhibition
Objects of Resistance
Janina Anderson, assisted by Rebecca Munce


Date & time
Monday, November 5, 2018 –
Friday, December 14, 2018
11 a.m. – 6 p.m.
Cost

Admission is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1-715

Wheel chair accessible

Yes

Ste-Catherine street Vitrine / Vitrine Ste-Catherine
(La version française suit l'anglais)

Janina Anderson assisted by Rebecca Munce. Objects of Resistance (2017). Image courtesy of the artist.
Janina Anderson assisted by Rebecca Munce. Objects of Resistance (2017). Image courtesy of the artist.

EN

Objects of Resistance was as a public, interactive performance made during the 2017 Women’s March, wherein newspaper headlines announcing Donald Trump’s inauguration were “blacked out” with thread using sewing machines. Brought together through personal and digital networks, Concordia students and the greater Montreal community were invited to transform their frustration, anger, and pain into objects of creative protest, solidarity, and resistance.

In Objects of Resistance, sewing machines, traditionally associated with femininity and “women’s work,” are used as a powerful tool for refusal and erasure. The newspapers are pierced hundreds of times to create drawings that obscure the images and headlines they bear. Over the course of twelve hours, more than fifty local, national, and international newspapers, who’s headlines made many feel angry and powerless, were transformed into radical objects. These works speak to the power of creativity, ingenuity, and community in resisting in intolerance and injustice.

Exposition
Objects of Resistance
Janina Anderson, avec l’aide de Rebecca Munce

Du 5 novembre au 14 décembre 2018

FR

Objects of Resistance (« objets de résistance ») est une performance publique et interactive montée durant la marche des femmes de 2017. On y voit les gros titres de journaux annonçant l’investiture de Donald Trump « censurés » par des fils cousus à la machine. Grâce à leurs réseaux personnels et numériques, des étudiantes et étudiants de Concordia et des membres de la communauté élargie de Montréal ont été invités à transformer leur frustration, leur colère et leur douleur en objets créatifs de protestation, de solidarité et de résistance.

Dans Objects of Resistance, les machines à coudre, habituellement associées à la féminité et au « travail des femmes », servent d’outil puissant de refus et d’effaçage. Des centaines de trous sont percés dans les journaux pour créer des dessins qui masquent les images et les gros titres imprimés. Durant une douzaine d’heures, plus de cinquante journaux locaux, nationaux et internationaux dont la une insufflait un sentiment de colère et d’impuissance chez nombre de personnes ont été transformés en objets radicaux. Ces œuvres témoignent du pouvoir de la créativité, de l’ingéniosité et de la communauté lorsqu’il est question de résister à l’intolérance et à l’injustice.

 

Artists / Artistes

EN

Born in Asuncion, Paraguay and raised outside of Washington, DC, Janina Anderson is an interdisciplinary artist whose work has been shown in group and solo exhibitions, locally and internationally. Using mixed media and collage as a way to think, play, and experiment, Anderson explores visual language and culture: how we read it, how we use it, and the context and conventions that dictate how we interact with and understand it. Anderson studied studio art and art history at the Maryland Institute College of Art and the University of Oregon before beginning her MFA in fibres and material practices at Concordia University.

FR

Née à Asuncion (Paraguay) et élevée en banlieue de Washington D.C., Janina Anderson est une artiste interdisciplinaire qui a présenté ses œuvres à l’échelle locale et internationale dans le cadre d’expositions collectives et individuelles. Recourant à la technique mixte et au collage comme moyens de penser, de jouer et d’expérimenter, Anderson explore le langage et la culture visuels : comment les interprète-t-on? Comment les utilise-t-on? Quels contextes et conventions régissent notre façon de les comprendre et d’interagir avec eux? L’artiste a étudié les arts plastiques et l’histoire de l’art au Maryland Institute College of Art et à l’Université de l’Oregon avant d’entamer une maîtrise ès beaux-arts en fibres et pratiques matérielles à l’Université Concordia.

EN

York University graduate (BFA, 2013) Rebecca Munce works with drawing and ceramics to describe subject relations, exploring both implosive and explosive states. Reflecting on mythos and theatre, her subjects reflect an abject notion of transformation. Munce explores these stories with play and candor, bringing the volatile into the familiar and intimate setting of drawing., Munce has recently exhibited in Montreal, Tokyo, and Toronto. She is currently working towards her MFA thesis exhibition at Concordia University.  

FR

Diplômée de l’Université York (B. Bx-arts 2013), Rebecca Munce utilise le dessin et la céramique pour décrire les relations entre sujets et explorer tant les états implosifs qu’explosifs. Axés sur le mythe et le théâtre, ses sujets reflètent une notion abjecte de transformation. L’artiste aborde ces histoires avec amusement et sincérité, intégrant des éléments volatils au cadre familier et intime du dessin. Rebecca Munce a récemment présenté ses œuvres à Montréal, à Tokyo et à Toronto. Elle prépare actuellement une exposition dans le cadre de son mémoire de maîtrise ès beaux-arts à l’Université Concordia.


Back to top

© Concordia University