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Bruce Maxwell discusses sex education, parental rights and teacher impartiality in Quebec and Ontario at RAPS


Bruce Maxwell

March 14, 2024, Bruce Maxwell (Université de Montréal) and Lauren Bialystok (University of Toronto) presented at RAPS (Recherche et Action sur les Polarisations Sociales) on the topic of Sex education, parental rights, and teacher impartiality: A comparative look at Quebec’s Culture and Citizenship curriculum and Ontario’s Human Development and Sexual Health curriculum.

Maxwell and Bialystok discussed the legal infrastructure and policies of Quebec and Ontario, as well as the public responses to changes, as well as rights-based legal challenges to mandatory sexual education.

About the presenters

Bruce Maxwell is an Associate Professor at the University of Montreal’s Faculty of Education in the Department of Educational Administration and Foundations. He is also affiliated with the Centre de recherche en éthique de l’Université de Montréal and the Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante. His areas of expertise are professional ethics in teaching, teaching and learning about philosophical issues in schools, and education law.

Lauren Bialystok

Lauren Bialystok is an Associate Professor at the University of Toronto’s Ontario Institute for Studies in Education in the Department of Social Justice Education. She is also affiliated with the Anne Tanenbaum Centre for Jewish Studies and the Centre de Recherches en Education Franco-Ontarienne. Her areas of expertise are ethics and education, identity, feminist philosophy, social and political philosophy, and women's health and sexuality. Professor Bialystok works with students whose areas of inquiry include gender and queer theory, sex education, philosophy of education, and identity in education.

About RAPS

Concerned by the growing polarization of society around identity issues associated with questions about living together and various manifestations of violent radicalization in Quebec and elsewhere, under the leadership of Cecile Rousseau, SHERPA has set up a multidisciplinary research team called Recherche et Action sur les Polarisations Sociales to better understand why and how radicalization, a form of questioning the social status quo, can veer towards violence, and what prevention avenues can help preserve living together. As part of its interdepartmental action plan "Radicalization in Quebec: act, prevent, detect and live together, 2015-2018", the government has entrusted the CIUSSS centre-ouest de l'île de Montréal with the implementation of a number of measures that are part of the research program.

Thus, over the past few years, the RAPS team has been working to advance knowledge and develop innovative practices in the prevention of radicalization and violent extremism. The team's work has focused on the social and psychological determinants of violent radicalization in Quebec, the development and evaluation of prevention and training programs, and the implementation of specialized clinical services throughout the province.

Bruce Maxwell discute de l'éducation sexuelle, des droits parentaux et de l'impartialité des enseignants au Québec et en Ontario lors du RAPS

Le 14 mars 2024, Bruce Maxwell (Université de Montréal) et Lauren Bialystok (Université de Toronto) ont fait une présentation à RAPS (Recherche et Action sur les Polarisations Sociales) sur le thème Sex education, parental rights, and teacher impartiality : Un regard comparatif sur le programme d'études Culture et citoyenneté du Québec et le programme d'études Développement humain et santé sexuelle de l'Ontario.

Les intervenant.es ont discuté de l'infrastructure juridique et des politiques du Québec et de l'Ontario, ainsi que des réactions du public aux changements, et des contestations juridiques fondées sur les droits à l'égard de l'éducation sexuelle obligatoire.

À propos des présentateurs

Bruce Maxwell est professeur agrégé à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Montréal, au Département d'administration et de fondements de l'éducation. Il est également affilié au Centre de recherche en éthique de l'Université de Montréal et au Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante. Ses domaines d'expertise sont l'éthique professionnelle dans l'enseignement, l'enseignement et l'apprentissage des questions philosophiques à l'école et le droit de l'éducation.

Lauren Bialystok est professeur associé à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario de l'Université de Toronto, dans le département de l'éducation à la justice sociale. Elle est également affiliée au Anne Tanenbaum Centre for Jewish Studies et au Centre de Recherches en Education Franco-Ontarienne. Ses domaines d'expertise sont l'éthique et l'éducation, l'identité, la philosophie féministe, la philosophie sociale et politique, et la santé et la sexualité des femmes. Le professeur Bialystok travaille avec des étudiants dont les domaines de recherche comprennent la théorie du genre et de l'homosexualité, l'éducation sexuelle, la philosophie de l'éducation et l'identité dans l'éducation.

À propos de RAPS

Préoccupée par la polarisation croissante de la société autour d'enjeux identitaires associés à des questions de vivre-ensemble et par diverses manifestations de radicalisation violente au Québec et ailleurs, SHERPA a mis sur pied, sous la direction de Cécile Rousseau, une équipe de recherche multidisciplinaire, Recherche et Action sur les Polarisations Sociales, afin de mieux comprendre pourquoi et comment la radicalisation, forme de remise en question du statu quo social, peut dévier vers la violence, et quelles pistes de prévention peuvent contribuer à préserver le vivre-ensemble. Dans le cadre de son plan d'action interministériel " La radicalisation au Québec : agir, prévenir, détecter et vivre ensemble, 2015-2018 ", le gouvernement a confié au CIUSSS centre-ouest de l'île de Montréal la mise en œuvre de plusieurs mesures qui s'inscrivent dans le programme de recherche.

Ainsi, au cours des dernières années, l'équipe RAPS a travaillé à l'avancement des connaissances et au développement de pratiques novatrices en matière de prévention de la radicalisation et de l'extrémisme violent. Les travaux de l'équipe ont porté sur les déterminants sociaux et psychologiques de la radicalisation violente au Québec, sur l'élaboration et l'évaluation de programmes de prévention et de formation, ainsi que sur l'implantation de services cliniques spécialisés sur l'ensemble du territoire.




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