Skip to main content
Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Belle de jour III: Dialogues with Notman's Portraits of Women
Marisa Portolese


Date & time
Monday, February 29, 2016 –
Friday, April 8, 2016
11 a.m. – 7 p.m.
Cost

This event is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1.715

Wheel chair accessible

Yes

Curator: Zoë Tousignant

Main space / Espace principal
(La version française suit l'anglais)

Belle de jour III-Norine, Marisa Portolese, c-print, 30 x 40 inches, 2014 / Miss Naomi Dainty - Notman’s Daughter (William Notman), archival images, variable dimensions, 1910.
Belle de jour III-Roxanne, Yuula, and Ashley (Swans), Marisa Portolese, c-print, 40 x 50 inches / Miss Evans and Friends (William Notman), archival image, variable dimensions, 1887.

 

EN

This exhibition presents the third instalment of Marisa Portolese’s longstanding series Belle de jour (2002–), in which the artist investigates the codes and conventions of female representation. In the months leading up to the production of Belle de jour III, which was mostly shot in 2015, Portolese spent a great deal of time at the McCord Museum, immersing herself in the tens of thousands of nineteenth-century portraits of women held in the Notman Photographic Archives. While forms of representation stemming from the past are perceptible throughout Portolese’s series, acting as a latent counterpoint to the forceful contemporaneity of her subjects, for this exhibition the artist has chosen to show examples of portraits by Notman within the same space as her photographs. The main purpose of this strategy is to directly confront the present with the past, to find both affinities and differences between these modes of female representation; yet its effect is also to provide rare insight into Portolese’s working method – into the extensive phase of image-based research informing each of her photographs. This exhibition is about the process involved in dialoguing with past imagery, and embracing that imagery in order to deepen the understanding of contemporary practice.

Written by Zoë Tousignant, curator.

Exposition
Belle de jour III: Dialogues with Notman's Portraits of Women
Marisa Portolese

29 février - 8 avril 2016
Commissaire : Zoë Tousignant


FR

Cette exposition constitue le troisième volet d’une série de longue haleine réalisée par Marisa Portolese, Belle de jour (2002 – ). L’artiste y explore les codes et les conventions propres à la représentation de femmes. Dans les mois précédant la production de Belle de jour III, dont la plupart des photos ont été réalisées en 2015, Portolese a séjourné un long moment au musée McCord. Elle s’est notamment immergée dans les dizaines de milliers de portraits de femmes du XIXe siècle qui composent les archives photographiques Notman. Certains archétypes émanant du passé sont déjà perceptibles dans les deux premiers volets de la série; ils agissent comme contrepoint latent à la contemporanéité manifeste des sujets. Pour cette exposition, l’artiste a cependant choisi de montrer des exemples de portraits réalisés par Notman dans le même espace que ses propres photos. Cette stratégie a comme principal objectif de confronter directement le présent et le passé, de faire ressortir tant les affinités que les différences entre ces modes de conceptualisation de la femme. Chose rare, elle permet du même coup de mieux comprendre la méthode de travail de l’artiste, car elle ouvre une fenêtre sur l’étape complexe de la recherche d’images. Cette exposition a trait au processus qui sous-tend le dialogue avec l’imagerie du passé et privilégie celle-ci afin d’aiguiser la compréhension des pratiques contemporaines.

Écrit par Zoë Tousignant, commissaire.

Biography / Biographie

EN

Marisa Portolese was born in Montreal, Quebec. She is an Associate Professor in the Photography Program at Concordia University. Portraiture, representations of women, autobiography and the figure in the landscape are major and recurrent themes within her photographic work. Upon graduating with an MFA degree from Concordia University in 2001, she has produced many projects, which have received critical acclaim. She has travelled and exhibited widely in Canada, Europe and the United States. She also has two published monographs: Un Chevreuil à la Fenêtre de ma Chambre (2003) and Antonia’s Garden (2012). Alongside her exhibition record, critics have written about her work in various journals, magazines, newspapers, art books and periodicals. She is the recipient of several awards and numerous grants from the Canada and Québec Arts Councils. She is represented by Gallery Lilian Rodriguez.

www.marisaportolese.com

FR

Née à Montréal, au Québec, Marisa Portolese est professeure agrégée au Département de photographie de l’Université Concordia. Le portrait, la représentation de femmes, l’autobiographie et le corps sur fond de paysage sont des thèmes récurrents de son œuvre photographique. Depuis l’obtention de sa maîtrise en beaux-arts à l’Université Concordia en 2001, elle a réalisé plusieurs projets, tous encensés par la critique. Elle a beaucoup voyagé et exposé au Canada, en Europe et aux États Unis. Elle a également publié deux monographies : Un Chevreuil à la fenêtre de ma chambre (2003) et Antonia’s Garden (2012). Parallèlement à ses expositions, son œuvre a été commentée dans divers livres d’art, revues, journaux et autres publications périodiques. Elle est lauréate de plusieurs prix et de nombreuses bourses du Conseil des arts du Canada et du Conseil des arts et des lettres du Québec. Marisa Portolese est représentée par la Galerie Lilian Rodriguez.

www.marisaportolese.com

Special Thanks / Remerciements

Vitrines courtesy of the Leonard and Bina Ellen Art Gallery, Concordia University.


Back to top

© Concordia University