Graduate students receive hands-on podcast training as part of international research initiative
A team of five CSLP Student Affiliates recently took part in a hands-on training session to learn how to use the CSLP’s podcasting equipment and audio production tools. The session was led by Guillaume Jabbour, PhD candidate and CSLP affiliate, who guided the group through recording techniques, equipment setup, and editing software.
The six participants included: Guillaume Jabbour (PhD candidate, Concordia University), Taw’ama El Kaddouri (MEd student, Université Laval), Syrine Bouzgarrou (recently obtained MEd, Université Laval & research professional at UL), Neslihan Sriram-Uzundal (PhD candidate, Concordia University), Wilson Hernandez (PhD, Concordia University), and Rawda Harb (postdoctoral fellow, Université Laval).
The new skills will support the launch of one or more podcast series, including one collaborative project featuring all six participants. This series will explore each host’s positionality in relation to their research. In individual episodes, the students will invite guests to discuss the questions that shape their work—what they study, why they study it, and how their identities, experiences, and research practices influence one another.
Guillaume Jabbour demonstrated the CSLP's available equipment, working here with Taw’ama El Kaddouri and Syrine Bouzgarrou.
This podcast development forms part of a wider multi-year initiative housed at Université Laval. Abdelwahed Mekki-Berrada—a member of the CSLP—leads the large-scale international project Voix de la colère et de l'espoir: Stratégies narratives numériques et ethnographiques de gestion de la colère et de l'espoir par les jeunes musulmanes et musulmans au Canada, en Europe et au Maghreb [Voices of Anger and Hope: Digital and Ethnographic Narrative Strategies for Managing Anger and Hope by Muslim Youth in Canada, Europe and the Maghreb], funded by a $2.5 million SSHRC Partnership Grant. The project examines how Muslim youth in Canada, Europe, and the Maghreb use digital and ethnographic storytelling to navigate anger and hope. The partnership team includes several prominent researchers, among them CSLP members Diana Miconi (Université de Montréal), Cécile Rousseau (McGill University), and Vivek Venkatesh (McGill University), alongside a network of collaborators across regions and institutions.
The training session was held in the CSLP's Research-Creation room.
As the students continue developing their podcasting skills, their forthcoming series will serve as an innovative platform to share research, reflect on identity, and engage broader communities—embodying the project’s commitment to amplifying diverse voices and lived experiences.
Des étudiant·e·s aux cycles supérieurs reçoivent une formation pratique en baladodiffusion dans le cadre d’une initiative internationale de recherche
Une équipe de cinq personnes affiliées étudiantes du CEAP a récemment participé à une séance de formation pratique afin d’apprendre à utiliser l’équipement de baladodiffusion et les outils de production audio du Centre. La séance était animée par Guillaume Jabbour, doctorant et affilié du CEAP, qui a guidé le groupe à travers les techniques d’enregistrement, l’installation du matériel et l’utilisation des logiciels de montage.
Ces nouvelles compétences permettront de lancer une ou plusieurs séries de balados, dont un projet collaboratif réunissant les six participant·e·s. Cette série explorera la positionnalité de chaque animateur·trice en lien avec ses travaux de recherche. Dans des épisodes individuels, les étudiant·e·s inviteront des personnes invitées à discuter des questions qui façonnent leurs démarches : ce qu’iels étudient, pourquoi iels l’étudient, et comment leurs identités, expériences et pratiques de recherche s’influencent mutuellement.
Les six participant·e·s sont : Guillaume Jabbour (doctorant, Université Concordia), Taw’ama El Kaddouri (étudiante à la maîtrise en éducation, Université Laval), Syrine Bouzgarrou (maîtrise en éducation, Université Laval), Neslihan Sriram-Uzundal (doctorante, Université Concordia), Wilson Hernandez (doctorant, Université Concordia) et Rawda Harb (stagiaire postdoctorale, Université Laval).
Le développement de cette série de balados s’inscrit dans une initiative plus vaste, menée depuis plusieurs années à l’Université Laval. Abdelwahed Mekki-Berrada — membre du CEAP — dirige le projet international Voix de la colère et de l’espoir : Stratégies narratives numériques et ethnographiques de gestion de la colère et de l’espoir par les jeunes musulmanes et musulmans au Canada, en Europe et au Maghreb, financé par une subvention de partenariat du CRSH de 2,5 millions de dollars. Le projet examine comment les jeunes musulman·e·s au Canada, en Europe et au Maghreb mobilisent les récits numériques et ethnographiques pour naviguer entre colère et espoir.
L’équipe de partenariat rassemble plusieurs chercheur·e·s de renom, dont les membres du CEAP Diana Miconi (Université de Montréal), Cécile Rousseau (Université McGill) et Vivek Venkatesh (Université McGill), ainsi qu’un vaste réseau de collaborateur·trice·s réparti dans différentes régions et institutions.
À mesure que les étudiant·e·s perfectionnent leurs compétences en production audio, leurs prochaines séries de balados deviendront une plateforme innovante pour partager la recherche, réfléchir à l’identité et mobiliser un public élargi — incarnant l’engagement du projet à amplifier des voix et des expériences de vie diverses.