Skip to main content

CSLP workshop explores how podcasting can transform research storytelling


Photo of Britney Vu, Sivan Black-Rotchin & Ryuichi Suzuki Britney Vu, with presenter Sivan Black-Rotchin, and Ryuichi Suzuki

On November 20, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) hosted Storytelling That Travels: Creating Impact Through Podcasting, an interactive Empowered Grad Workshop led by Sivan Black-Rotchin, ESL educator and host/producer of Talking TESL. The session welcomed graduate students and community members interested in using podcasting as a powerful medium for sharing ideas, research, and personal narratives.

Drawing from her experience producing a podcast for Concordia’s TESL Resource Centre, Black-Rotchin walked participants through key considerations for launching a podcast—from identifying purpose and audience to choosing formats that best match the content. She also outlined the core stages of planning and development, highlighting the resources and support available at Concordia for first-time podcasters.

The workshop blended practical guidance with collaborative creativity: attendees brainstormed concepts, discussed challenges, and refined early ideas in a supportive environment. Throughout the session, Black-Rotchin emphasized podcasting’s unique ability to build connection, amplify diverse voices, and create accessible, community-driven forms of storytelling.

Organized by CSLP Student Affiliates Ryuichi Suzuki and Britney Vu, the workshop offered an engaging and approachable entry point for anyone curious about turning their stories—or their research—into audio that resonates.

L’atelier du CEAP explore comment le baladodiffusion peut transformer la communication de la recherche

Le 20 novembre, le Centre d’études sur l’apprentissage et la performance (CEAP) a accueilli Voyages narratifs : créer de l’impact grâce au balado, un atelier interactif de la série Empowered Grad, animé par Sivan Black-Rotchin, enseignante d’anglais langue seconde et animatrice/productrice du balado Talking TESL. L’activité a réuni des personnes étudiantes aux cycles supérieurs ainsi que des membres de la collectivité souhaitant découvrir le potentiel du baladodiffusion comme outil puissant pour partager idées, recherches et récits personnels.

S’appuyant sur son expérience de production pour le Centre de ressources en enseignement de l’anglais langue seconde de Concordia, Black-Rotchin a présenté les questions clés à considérer avant de lancer un balado : définir son objectif, identifier son public cible et choisir un format adapté au contenu. Elle a également expliqué les principales étapes de planification et de développement, tout en soulignant les ressources offertes à Concordia pour accompagner celles et ceux qui débutent.

L’atelier a combiné conseils pratiques et collaboration créative : les participant·e·s ont pu échanger des idées, discuter des défis et peaufiner leurs concepts dans un environnement encourageant. Tout au long de la séance, Black-Rotchin a insisté sur la capacité du balado à créer du lien, amplifier des voix diverses et proposer des formes de narration accessibles et ancrées dans la communauté.

Organisé par les personnes affiliées étudiantes du CEAP Ryuichi Suzuki et Britney Vu, l’atelier a offert une porte d’entrée stimulante et conviviale pour toute personne souhaitant transformer ses histoires—ou ses recherches—en contenus audio qui résonnent.



Back to top

© Concordia University