Skip to main content

Angelica Galante awarded SSHRC Insight Grant to research linguistic discrimination in higher education


Angelica Galante Angelica Galante

The CSLP congratulates Angelica Galante, director of the Plurilingual Lab at McGill University, on receiving a five-year SSHRC Insight Grant for a major new international research project: Voices from the Margins: Examining Linguistic Discrimination and Advancing Linguistic Justice in Higher Education.

Conducted in partnership with Ruth Fielding (Monash University) and Mi Yung Park (University of Auckland), the project aims to investigate the nature and impact of linguistic discrimination in English-speaking postsecondary institutions—specifically in Canada, New Zealand, and Australia, countries where plurilingual student populations continue to face systemic challenges within predominantly monolingual frameworks.

Drawing from their own lived experiences as former international students, the research team will:

  • Examine how linguistic discrimination manifests and is experienced in higher education,
  • Empower plurilingual students from minoritized backgrounds, and
  • Develop a new quantitative tool to support inclusive policy, research, and student well-being.

Through a transformative mixed methods approach, the project will offer practical strategies to inform institutional change and promote linguistic justice in universities globally.

Galante’s Plurilingual Lab specializes in research on critical sociolinguistics, language pedagogy, and social justice, with a strong emphasis on empowering multilingual learners and challenging linguistic marginalization.

Angelica Galante Angelica Galante

Angelica Galante reçoit une subvention Savoir du CRSH pour étudier la discrimination linguistique dans l’enseignement supérieur

Le CEAP félicite chaleureusement Angelica Galante, directrice du Plurilingual Lab à l’Université McGill, qui s’est vue accorder une subvention Savoir du CRSH pour un projet de recherche international de cinq ans intitulé Voices from the Margins: Examining Linguistic Discrimination and Advancing Linguistic Justice in Higher Education.

En collaboration avec Ruth Fielding (Université Monash) et Mi Yung Park (Université d’Auckland), ce projet vise à mieux comprendre et contrer la discrimination linguistique dans les établissements d’enseignement postsecondaire anglophones au Canada, en Nouvelle-Zélande et en Australie—des pays dont les populations étudiantes plurilingues continuent d’évoluer dans des cadres institutionnels largement monolingues.

S’appuyant sur leurs propres expériences en tant qu’étudiant·es internationaux·ales, les membres de l’équipe de recherche chercheront à :

  • analyser la nature et les effets de la discrimination linguistique dans l’enseignement supérieur,
  • favoriser l’autonomisation des étudiant·es plurilingues issu·es de milieux minorisés, et
  • développer un nouvel outil quantitatif pour soutenir la recherche, les politiques inclusives et le bien-être des étudiant·es.

Grâce à une approche transformatrice et mixte, le projet générera des stratégies concrètes pour promouvoir l’équité linguistique et encourager un changement institutionnel durable.

Le Plurilingual Lab, dirigé par Angelica Galante, est un laboratoire de recherche rattaché au Département des études intégrées en éducation de McGill. Il se consacre à l’étude des pratiques sociolinguistiques critiques, à l’innovation pédagogique en langues, et à la justice sociale pour les apprenant·es plurilingues.



Back to top

© Concordia University