Skip to main content

CSLP hosts Dr. Dewey G. Cornell for insightful talk on proportional responses to student threats


Photo of Eric Dion, David Waddington and Dewey Cornell Dewey Cornell (right), pictured with Eric Dion (Département d'éducation et formation spécialisées, UQAM) and CSLP co-director David Waddington (Department of Education, Concordia), who co-organized the event.

On May 29, 2025, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) welcomed Dr. Dewey G. Cornell for a hybrid public talk entitled "A Proportional Response to Threats of Violence by Elementary and Secondary School Students." The event drew nearly 150 participants, both online and in person, including many representatives from Quebec school boards who expressed strong interest in the topic.

Dr. Cornell, a renowned expert in school safety and threat assessment, challenged common assumptions about how schools should respond to student threats. He highlighted the ineffectiveness of exclusionary disciplinary measures like suspension, especially when used as a first-line response. While school shootings often dominate public discourse, Dr. Cornell emphasized that such events are extremely rare. More prevalent issues—such as bullying and interpersonal conflict—require thoughtful and proportional responses.

Drawing on research from over 4,000 schools and more than 20 peer-reviewed studies, Dr. Cornell presented the Comprehensive School Threat Assessment Guidelines (CSTAG). This evidence-based protocol helps educators differentiate between serious and non-serious threats, guiding more appropriate interventions that keep students connected to the school community. Importantly, he noted that CSTAG has not been found to contribute to racial or demographic disparities in school discipline, addressing a common concern with traditional disciplinary methods.

The CSLP provided live French translation of the English-language presentation and is currently working on translating the accompanying PowerPoint slides. The original presentation slides are now available here. A French version will be posted as soon as it is ready.

The CSLP is proud to have hosted this engaging and timely event, and thanks Dr. Cornell for sharing his expertise on promoting safe, equitable, and supportive school environments.

Le CEAP accueille le Dr Dewey G. Cornell pour une conférence sur les réponses proportionnelles aux menaces en milieu scolaire

Le 29 mai 2025, le Centre d’études sur l’apprentissage et la performance (CEAP) a eu le plaisir d’accueillir le Dr Dewey G. Cornell pour une conférence publique hybride intitulée « Une réponse proportionnelle aux menaces de violence émanant d’élèves du primaire et du secondaire ». L’événement a rassemblé près de 150 participant·e·s, en ligne et en présentiel, dont de nombreuses personnes représentantes de commissions scolaires du Québec, qui ont manifesté un vif intérêt pour le sujet.

Spécialiste reconnu de la sécurité scolaire et de l’évaluation des menaces, le Dr Cornell a remis en question les approches disciplinaires traditionnelles face aux menaces proférées par des élèves. Il a notamment souligné l’inefficacité des mesures d’exclusion, telles que la suspension, lorsqu’elles sont utilisées comme réponse immédiate. Bien que les fusillades en milieu scolaire occupent une place importante dans les débats publics, le Dr Cornell a rappelé qu’elles demeurent extrêmement rares. Ce sont plutôt les situations de conflits interpersonnels ou d’intimidation qui exigent une évaluation nuancée et des réponses adaptées.

S’appuyant sur des données recueillies dans plus de 4 000 établissements scolaires et sur une vingtaine d’articles scientifiques évalués par les pairs, le Dr Cornell a présenté les Comprehensive School Threat Assessment Guidelines (CSTAG). Ce protocole fondé sur des données probantes aide le personnel scolaire à distinguer les menaces sérieuses de celles qui ne le sont pas, afin d’intervenir de manière plus juste et soutenante, en gardant les élèves engagé·e·s dans leur parcours scolaire. Fait important, les études sur le CSTAG n’ont révélé aucune augmentation des disparités raciales ou démographiques, un enjeu souvent soulevé dans les modèles disciplinaires traditionnels.

Une traduction simultanée en français a été offerte lors de la présentation, qui s’est déroulée en anglais. Le CEAP travaille actuellement à la traduction des diapositives de la présentation, qui seront mises en ligne dès qu’elles seront prêtes. La version originale des diapositives est dès maintenant accessible ici.

Le CEAP est fier d’avoir organisé cet événement enrichissant et d’actualité, et remercie chaleureusement le Dr Cornell pour ses précieuses contributions à la réflexion sur la sécurité, l’équité et le bien-être en milieu scolaire.



Back to top

© Concordia University