Skip to main content

Welcome to Our Newest Member, Mélissa Villella


Mélissa Villella Mélissa Villella

The Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) is delighted to welcome Dr. Mélissa Villella as its newest member. Dr. Villella is an Associate professor of school administration at the Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue (UQAT), where she also serves as director of the specialized graduate diploma in educational institution management. In addition, she is an adjunct professor at the Faculty of Education at the University of Ottawa.

Dr. Villella brings extensive experience from the education sector in both Ontario and Quebec, having previously worked as a school principal and teacher. Her academic credentials include a Ph.D. in Education from the University of Ottawa, an M.A. in Education from the University of Toronto, a B.Ed. from the University of Ottawa, and a B.A. (Honours) from McMaster University. She also holds a Special Education Specialist qualification, an Ontario Supervisory Officer's Certificate, and a Québec teaching certificate.

Dr. Villella’s research interests span leadership, inclusion, anti-racism, interculturalism, linguistic exogamy, curriculum studies, and Francophone environments. Her current work is particularly focused on minority communities, transformative leadership, comparative and international education, and educational policy.

A selection of her recent publications includes:

Fairbrother, M., Specht, J., Delorey, J., Whitley, J., Ismailos, L., & Villella, M. (2025). Integrating practice and theory in teacher education: Enhancing pre-service self-efficacy for inclusive education. Education Sciences. Read more

Villella, M. (2024). «  On parlait pu de la compétence de la personne » : Le leadership et la soi-disant pénurie du personnel enseignant  francophone selon la théorie de la race et de la langue. », La Revue de langage, d’identité, de diversité et d’appartenance/Journal of belonging, identity, language and diversity. Read more

Villella, M. et Sider, S. (2023). Un aperçu de la violence et des  comportements agressifs auxquelles sont confrontées sept directions d’écoles inclusives au Canada. Revue canadienne en administration et politique de l’éducation/Canadian journal of educational administration and policy. Read more

Dr. Villella’s scholarly work, leadership experience, and commitment to equity and inclusion make her a valuable addition to the CSLP. We are excited to collaborate with her and to support her ongoing contributions to educational research and practice.

Bienvenue à notre nouvelle membre : Mélissa Villella se joint au CEAP

Le Centre d’études sur l’apprentissage et la performance (CEAP) est ravi d’accueillir Mélissa Villella, Ph. D., en tant que nouvelle membre du Centre. Professeure agrégée en administration scolaire à l’Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue (UQAT), elle y occupe également le poste de direction du diplôme d’études supérieures spécialisées en gestion des établissements d’enseignement. Elle est aussi professeure associée à la Faculté d’éducation de l’Université d’Ottawa.

Mélissa Villella possède une vaste expérience dans le domaine de l’éducation en Ontario et au Québec, ayant exercé les fonctions de direction d’école et d’enseignante. Elle est titulaire d’un doctorat en éducation de l’Université d’Ottawa, d’une maîtrise ès arts en éducation de l’Université de Toronto, d’un baccalauréat en éducation de l’Université d’Ottawa, ainsi que d’un baccalauréat ès arts (avec distinction) de l’Université McMaster. Elle détient aussi une qualification de spécialiste en éducation spécialisée, un certificat de direction de l’Ontario et un brevet d’enseignement du Québec.

Ses intérêts de recherche couvrent notamment le leadership, l’inclusion, l’antiracisme, l’interculturalité, l’exogamie linguistique, les études curriculaires et les milieux francophones. Ses travaux actuels s’intéressent tout particulièrement aux communautés en situation minoritaire, au leadership transformatif, à l’éducation comparée et internationale, ainsi qu’aux politiques éducatives.

Voici une sélection de ses publications récentes :

Fairbrother, M., Specht, J., Delorey, J., Whitley, J., Ismailos, L. et Villella, M. (2025). Integrating practice and theory in teacher education: Enhancing pre-service self-efficacy for inclusive education. Education Sciences. Lire l’article

Villella, M. (2024). « On parlait pu de la compétence de la personne » : Le leadership et la soi-disant pénurie du personnel enseignant francophone selon la théorie de la race et de la langue. La Revue de langage, d’identité, de diversité et d’appartenance / Journal of Belonging, Identity, Language and Diversity. Lire l’article

Villella, M. et Sider, S. (2023). Un aperçu de la violence et des comportements agressifs auxquels sont confrontées sept directions d’écoles inclusives au Canada. Revue canadienne en administration et politique de l’éducation / Canadian Journal of Educational Administration and Policy. Lire l’article

L’engagement de Mélissa Villella envers l’équité et l’inclusion, son expertise en leadership ainsi que la qualité de ses travaux de recherche font d’elle un atout précieux pour le CEAP. Nous sommes enthousiastes à l’idée de collaborer avec elle et de soutenir ses contributions continues à la recherche et à la pratique en éducation.



Back to top

© Concordia University