Skip to main content
notice

Lourdes Ortega speaks on social justice in plurilingual and multilingual education


Poster for Lourdes Ortega event

Thursday, January 25, 2024, Dr. Lourdes Ortega (Georgetown University) joined the Plurilingual Lab’s Speaker Series to discuss the role of social justice in SLA education in a talk entitled What’s the “Multi/Plural Turn” in SLA Got to do with Social Justice?

The session took place on Zoom and was attended by over 120 participants, with a good discussion following the presentation. Ortega’s work argues that injustice in language education stems from the perception that proficiency in a language grants the right to speak and the power to dictate meanings. Ortega advocates for translanguaging/translingualism as a pedagogical approach that acknowledges the psycholinguistic realities of multilinguals. Additionally, she stresses the importance of recognizing diverse forms of English and other languages and prioritizing language use for social transformation and self-empowerment.

The Plurilingual Lab is a research laboratory in the Department of Integrated Studies in Education (DISE) at McGill University and is directed by CSLP member Angelica Galante. Its Speaker Series is sponsored by the Centre for the Study of Learning and Performance, and co-organized by the BILD Research Group and McGill's Department of Integrated Studies in Education (DISE).

The recording of Dr. Ortega’s talk will soon be posted the Lab’s YouTube channel.

Affiche pour l'événement de Lourdes Ortega

Lourdes Ortega présente un exposé sur la justice sociale dans l'éducation plurilingue et multilingue

Jeudi 25 janvier 2024, le Dr Lourdes Ortega (Georgetown University) s'est jointe à la série de conférences du Laboratoire plurilingue pour discuter du rôle de la justice sociale dans l'enseignement de l'ALS lors d'une présentation intitulée « What's the Multi/Plural Turn in SLA Got to do with Social Justice » (Qu'est-ce que le " tournant multi/pluriel " de l'ALS a à voir avec la justice sociale ?)

La session s'est déroulée sur Zoom et a été suivie par plus de 120 participant.e.s, avec une discussion intéressante à la suite de la présentation. Le travail d'Ortega soutient que l'injustice dans l'enseignement des langues provient de la perception que la maîtrise d'une langue donne le droit de parler et le pouvoir de dicter des significations. Ortega plaide en faveur de la translangue/du translinguisme en tant qu'approche pédagogique qui reconnaît les réalités psycholinguistiques des personnes multilingues. En outre, elle souligne l'importance de reconnaître les diverses formes d'anglais et d'autres langues et de donner la priorité à l'utilisation de la langue pour la transformation sociale et l'autonomisation.

Le laboratoire plurilingue est un laboratoire de recherche du département d'études intégrées en éducation (DISE) de l'Université McGill, dirigé par Angelica Galante, membre du CEAP. Sa série de conférences est parrainée par le Centre d'étude de l'apprentissage et de la performance et organisée conjointement par le groupe de recherche BILD et le département d'études intégrées en éducation (DISE) de l'Université McGill.

L'enregistrement de la conférence du Dr Ortega sera bientôt disponible sur la chaîne YouTube du laboratoire.




Back to top

© Concordia University