Skip to main content
Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Remnants of a Separation
Aanchal Malhotra


DATE & TIME
Tuesday, September 8, 2015 –
Friday, October 23, 2015
11 a.m. – 7 p.m.
COST

Admission is free

WHERE

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room 1.715, FOFA Gallery

WHEEL CHAIR ACCESSIBLE

Yes

York Corridor Vitrines / Vitrines du corridor York
(La version française suit l'anglais)

EN

Aanchal Malhotra’s MFA thesis project, Remnants of a Separation attempts to narrate an alternative history of the 1947 Partition of India through its material remnants. With the end of British raj and the division of the subcontinent, both India and Pakistan could call themselves free nations. But apart from gaining independence, this also paved the way for the largest mass migration of people in the history of the world; a migration based on religion.

This project is an in-depth study of the objects that refugees either took with them when they fled their homes on either side of the border in 1947, or the objects that never migrated but have survived the event and still exist today, ranging from precious heirlooms to mundane household items. It is also an exploration of personal and collective histories of the people of the subcontinent; the lives and families of those who migrated, the circumstances that led them to do so and the consequences of this event.

These objects are physical and aching reminders of a true home, family and feeling of belonging, which, in most cases, act as reservoirs of memory. The physical weight of the object is outweighed by the emotional weight invested into it over the years. It, in a way, occupies the weight of the past, the weight of the event.  

Exposition
Remnants of a Separation
Aanchal Malhotra

8 septembre - 23 octobre 2015, 11h - 19h

FR

Le projet de mémoire de maîtrise en beaux-arts d’Aanchal Malhotra, Remnants of a Separation (« vestiges d’une séparation »), se veut une narration d’une histoire parallèle de la partition des Indes, en 1947, s’articulant autour de vestiges matériels. Si la fin du Raj britannique et la division du sous-continent ont permis à l’Inde et au Pakistan de devenir des États libres, leur indépendance a aussi ouvert la voie à la plus grande migration de masse de l’histoire du monde, d’origine religieuse.

Ce projet consiste en une étude approfondie d’objets que les réfugiés ont emportés lorsqu’ils ont fui leurs maisons de part et d’autre de la frontière, ou qui n’ont jamais voyagé, mais ont survécu aux événements et existent encore aujourd’hui, précieux biens de famille autant qu’articles de maison banals. Il s’agit également d’une exploration des récits personnels et collectifs des peuples du sous-continent, des vies et des familles des migrants, des circonstances qui les ont menés à partir et des conséquences de ces événements.

Véritables réservoirs de la mémoire dans la plupart des cas, ces objets constituent des souvenirs concrets et douloureux d’un foyer, d’une famille et d’un sentiment d’appartenance bien réels. Le poids physique de chacun d’entre eux ne représente ainsi qu’une fraction du poids émotionnel qu’on y a investi au fil des ans – poids du passé en quelque sorte, mais aussi des évènements. 

Biography / Biographie

EN

Aanchal was born in India into a family of booksellers. She is interested in banality, acts of recollection and the malleability of our memory. Her projects explore the written word, various forms of the book and the versatility of traditional printmaking. She often reflects on issues like cultural diaspora in the context of the everyday, notions of belonging to a certain place, the forgotten fragments of collective experiences, and importance of one's family history and genealogy.

She works as a literary agent in New Delhi and is also actively involved in her family’s publishing house, Tara-India Research Press.  

FR

Aanchal Malhotra est née en Inde dans une famille de libraires. Elle s’intéresse à la banalité, aux gestes de remémoration et à la malléabilité de notre mémoire. Ses projets explorent le domaine écrit, les diverses formes du livre et la polyvalence de l’impression traditionnelle. Elle examine souvent des questions telles que la diaspora culturelle dans le contexte du quotidien, la notion d’appartenance à un lieu particulier, les fragments oubliés des expériences collectives ainsi que l’importance de l’histoire familiale et de la généalogie pour l’individu.

Agente littéraire à New Delhi, elle joue également un rôle actif au sein de la maison d’édition de sa famille, Tara-India Research Press.  

Special Thanks / Remerciements


Special Projects /
Projets spéciaux

Aanchal has been working alongside Google's Cultural Institute Project, which aims to archive world events, monuments, heritage sights, freedom movements, art institutions, and the histories of world leaders. 

Aanchal Malhotra collabore avec l’Institut culturel de Google, qui vise à archiver événements, monuments, sites patrimoniaux, mouvements pour la liberté, institutions artistiques et histoires de leaders du monde entier. 

Related Events /
Événements reliés

5th South Asian Film Festival of Montreal
Presented by the Kabir Centre for Arts & Culture in collaboration with the Mel Hoppenheim School of Cinema

5ième Festival des films sud-asiatiques de Montréal
Une présentation du Centre Kabir pour les Arts et la Culture, en collaboration avec L'école Mel Hoppenheim du cinéma

Back to top

© Concordia University