Skip to main content

The ABCs of Research: What every new researcher should know


Photo of students in a round table discussion at the ABCs of Research The ABCs of Research was held in the CSLP's Research-Creation space.

Hosted by the CSLP on October 29 and moderated by Neslihan Sriram-Uzundal, The ABCs of Research brought together students from diverse fields and universities to explore the essential principles of good research. The roundtable discussion focused on participants’ personal research journeys, the foundations of rigorous inquiry, the development of strong research habits, and the importance of ethical and reflective practices.

As many of the discussants were international students, the conversation naturally turned to the ethical conduct of research within one’s own community. Participants engaged deeply with questions such as:

  • How can researchers embed ethics and integrity at every stage of their work, and is it always necessary?
  • In what ways can research be made more inclusive and representative?
  • How should issues of authorship, data sharing, and conflicts of interest be managed?
  • What lessons can be drawn from research failures to improve best practices?
  • How can we begin to decolonize research, and is such decolonization truly possible?
  • Finally, how is research connected to justice?

The event highlighted both the challenges and opportunities of doing meaningful, responsible, and transformative research in today’s global academic landscape.

Special thanks to Ian Klaus-Springer, Komal Waqar Ali, Lucia Lucena, and Yvonne Zhang for their thoughtful contributions as discussants, and to the audience members whose insights and engagement enriched the conversation.

Submitted by Neslihan Sriram-Uzundal

Les bases de la recherche : Ce que toute personne nouvelle à la recherche devrait savoir

Organisé par le CEAP le 29 octobre et animé par Neslihan Sriram-Uzundal, Les bases de la recherche (The ABCs of Research) a réuni des étudiant·es de divers domaines et universités afin d’explorer les principes essentiels d’une recherche rigoureuse et réfléchie.
La table ronde a porté sur les parcours de recherche personnels des participant·es, sur les fondements de l’enquête scientifique, sur le développement de bonnes habitudes de recherche et sur l’importance d’une pratique éthique et réflexive.

Comme plusieurs des intervenant·es étaient des étudiant·es internationaux·ales, la discussion s’est naturellement tournée vers la conduite éthique de la recherche au sein de sa propre communauté. Les participant·es se sont penché·es sur des questions telles que :

  • Comment intégrer l’éthique et l’intégrité à chaque étape du travail de recherche, et est-ce toujours nécessaire ?
  • De quelles manières la recherche peut-elle être plus inclusive et représentative ?
  • Comment gérer les questions d’autorat, de partage des données et de conflits d’intérêts ?
  • Quelles leçons tirer des échecs de recherche pour améliorer les pratiques ?
  • Comment amorcer une décolonisation de la recherche, et cette décolonisation est-elle réellement possible ?
  • Enfin, quel lien existe-t-il entre la recherche et la justice ?

L’événement a mis en lumière à la fois les défis et les possibilités d’une recherche significative, responsable et transformatrice dans le paysage académique mondial d’aujourd’hui.

Un grand merci à Ian Klaus-Springer, Komal Waqar Ali, Lucia Lucena et Yvonne Zhang pour leurs contributions réfléchies en tant qu’intervenant·es, ainsi qu’aux membres du public dont les réflexions et l’engagement ont enrichi la conversation.

Soumis par Neslihan Sriram-Uzundal



Back to top

© Concordia University