Skip to main content

EmpowerGrad workshop explores creative approaches to interviewing


Guillaume Jabbour (right), a CSLP Student Affiliate, organized the session. Guillaume Jabbour (right), a CSLP Student Affiliate, organized the session.

On November 5, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) hosted Listening Differently: Creative Methods for Meaningful Interviews, a hybrid workshop led by CSLP Student Affiliate Guillaume Jabbour as part of the EmpowerGrad series.

This event brought together graduate students from multiple disciplines. The session invited participants to rethink traditional qualitative research practices by exploring innovative and participatory approaches to interviewing. Drawing on the work of anthropologist Sarah Pink (2015), Jabbour encouraged attendees to consider the interview as a relational and multisensory process—one that weaves together people, place, memory, and interaction.

Over the course of the workshop, participants discussed a range of creative and reflexive methodologies, including mobile, mediated, and participant-led interviews, before putting ideas into practice through a mock interview exercise. The conversation also delved into the ethical and decolonial dimensions of qualitative research, highlighting ways to foster reciprocity and disrupt power dynamics between researcher and participant.

Atelier EmpowerGrad : explorer des approches créatives de l’entretien

Le 5 novembre, le Centre d’études sur l’apprentissage et la performance (CEAP) a tenu l’atelier hybride Écouter autrement : méthodes créatives pour des entretiens significatifs, animé par Guillaume Jabbour, affilié étudiant du CEAP, dans le cadre de la série EmpowerGrad.

Cette activité a réuni des étudiant·e·s des cycles supérieurs issu·e·s de plusieurs disciplines. La séance invitait les participant·e·s à repenser les pratiques de recherche qualitative traditionnelles en explorant des approches novatrices et participatives de l’entretien. S’appuyant sur les travaux de l’anthropologue Sarah Pink (2015), Jabbour a encouragé les participant·e·s à concevoir l’entretien comme un processus relationnel et multisensoriel — tissant ensemble personnes, lieux, mémoire et interaction.

Tout au long de l’atelier, les participant·e·s ont échangé sur diverses méthodologies créatives et réflexives, notamment les entretiens mobiles, médiatisés et dirigés par les participant·e·s, avant de mettre leurs apprentissages en pratique à travers un exercice d’entretien simulé. Les discussions ont également abordé les dimensions éthiques et décoloniales de la recherche qualitative, en soulignant des moyens de favoriser la réciprocité et de perturber les dynamiques de pouvoir entre chercheur·e et participant·e.



Back to top

© Concordia University