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Lauren Bialystok sparks rich discussion on AI, authorship, and ethics


Lauren Bialystok Lauren Bialystok is Associate Professor in the Department of Social Justice Education at the Ontario Institute for Studies in Education and a member of the Advisory Board to the Centre for Ethics.

On October 9, 2025, the Centre for the Study of Learning and Performance (CSLP) welcomed Professor Lauren Bialystok (Ontario Institute for Studies in Education) for a timely and thought-provoking talk titled Transparency Is the New Originality.

Drawing a hybrid audience of more than 50 participants, both online and in person, the session generated a lively exchange on how generative AI tools such as ChatGPT are reshaping academic authorship and ethical standards in education.

In her presentation, Professor Bialystok argued that while declarations of AI use are increasingly common in student assignments and scholarly publishing, transparency alone cannot resolve the deeper ethical questions raised by these technologies. She invited educators and researchers to reflect on how assessment, authorship, and intellectual responsibility are being redefined in the age of AI—challenging participants to consider what meaningful originality looks like in this new landscape.

The ensuing discussion—marked by candid questions and nuanced debate—highlighted the complexity of balancing innovation with academic integrity. Participants from multiple disciplines shared perspectives on how universities might adapt teaching and evaluation practices to respond responsibly to emerging technologies.

Watch the full recording of the talk below:

About the speaker

Lauren Bialystok is Associate Professor in the Department of Social Justice Education at the Ontario Institute for Studies in Education and a member of the Advisory Board to the Centre for Ethics. Her research spans ethics, education, and identity, and she has published on authenticity, social justice education, open-mindedness, sex education, and philosophy for youth. She is co-author (with Lisa Andersen) of Touchy Subject: The History and Philosophy of Sex Education (Chicago, 2022) and co-editor (with Bruce Maxwell) of the Educational Foundations series (Bloomsbury, 2023). Her current research investigates the impact of AI on assessment in the humanities.

La transparence est le nouveau gage d’originalité : une discussion stimulante avec Lauren Bialystok sur l’IA, l’auteur·rice et l’éthique

Le 9 octobre 2025, le Centre d’études sur l’apprentissage et la performance (CEAP) a eu le plaisir d’accueillir la professeure Lauren Bialystok (Ontario Institute for Studies in Education) pour une conférence des plus actuelles intitulée La transparence est le nouveau gage d’originalité.

Rassemblant plus de cinquante participant·e·s en mode hybride, la rencontre a suscité une conversation riche et dynamique sur la façon dont les outils d’intelligence artificielle générative comme ChatGPT transforment les normes d’auteur·rice et d’éthique universitaire.

Dans sa présentation, la professeure Bialystok a soutenu que, bien que les déclarations d’usage de l’IA deviennent de plus en plus courantes dans les travaux étudiants et les publications savantes, la transparence à elle seule ne suffit pas à résoudre les enjeux éthiques profonds que soulèvent ces technologies. Elle a invité la communauté universitaire à réfléchir à la manière dont l’évaluation, la responsabilité intellectuelle et la notion même d’originalité se redéfinissent à l’ère de l’IA — et à se questionner sur ce que signifie véritablement créer de façon authentique dans ce nouveau contexte.

Les échanges qui ont suivi — ponctués de questions franches et de réflexions nuancées — ont mis en lumière la complexité d’un équilibre entre innovation et intégrité académique. Des intervenant·e·s de plusieurs disciplines ont partagé leurs perspectives sur la manière dont les universités peuvent adapter leurs pratiques d’enseignement et d’évaluation face à l’émergence rapide de ces technologies.

À propos de la conférencière

Lauren Bialystok est professeure agrégée au Département de l’éducation à la justice sociale de l’Ontario Institute for Studies in Education et membre du conseil consultatif du Centre for Ethics. Ses travaux portent sur l’éthique, l’éducation et l’identité, et abordent des thèmes tels que l’authenticité, l’éducation à la justice sociale, l’ouverture d’esprit, l’éducation à la sexualité et la philosophie au secondaire. Elle est coautrice (avec Lisa Andersen) de Touchy Subject : The History and Philosophy of Sex Education (Chicago, 2022) et corédactrice (avec Bruce Maxwell) de la série Educational Foundations (Bloomsbury, 2023). Ses recherches actuelles examinent l’impact de l’IA sur l’évaluation dans les sciences humaines.



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