Skip to main content
notice

CSLP Kicks Off the 'Lathe Cut Conversations'


Photo of Annabelle Brault, Jessie Beier, Owen Chapman, Angus Tarnawsky & Martin Lalonde posing with disc From left to right: Annabelle Brault, Jessie Beier, Owen Chapman, Angus Tarnawsky & Martin Lalonde pose with the fruit of their labour

On April 17, 2023, several members of the CSLP – Annabelle Brault, Martin Lalonde, and Owen Chapman – joined Horizon Postdoctoral Fellow Jessie Beier in the CSLP’s Research-Creation room to spend a few hours in recorded conversation about the interrelationships between performance and learning.

With the assistance of student research assistant Angus Tarnawsky, the discussion was recorded using the CSLP’s restored 1940's Presto 8N disc cutting lathe. Using a polycarbonate disc, the conversation is etched into sonic grooves in real time.

Photo of the Owen Chapman and Angus Tarnawsky setting up Owen Chapman and Angus Tarnawsky getting ready

On the A side, the group responded to the prompts “What is performance, in a context of learning?” and “What is learning, in the context of performance?”. The B side contains more free-form conversation on the same concepts. To give these discussions a listen, please visit the CSLP, and in the meantime you may enjoy this promotional extract [26.8MB Waveform audio file]. More conversations on themes important to artists, researchers and educators are planned.

Summing up the spirit of the event, Owen Chapman notes, "in an era where scholars are increasingly pushed to produce asynchronous digital content, it is energizing to record a non-scripted conversation with friendly colleagues as an analog artifact with only one copy and no second takes. It builds camaraderie through making communication material."

This undertaking is a result of a special project brainstormed at the CSLP’s Spring Retreat in 2022 and features collaboration between Concordia and UQAM members of the centre.

Photo of the 1940's Presto 8N disc cutting lathe le tour à disque Presto 8N

Le CEAP lance « Lathe Cut Conversations »

Le 17 avril 2023, plusieurs membres du CEAP - Annabelle Brault, Martin Lalonde et Owen Chapman - se sont joints à Jessie Beier, boursière postdoctorale Horizon, dans la salle de recherche-création du CEAP pour enregistrer une conversation sur les interrelations entre les concepts de performance et d'apprentissage.

Avec l'aide de l'assistant de recherche et étudiant Angus Tarnawsky, la discussion a été enregistrée à l'aide du tour à disque Presto 8N des années 1940 restauré au CEAP. Les ondes sonores de la conversation ont été gravées en temps réel sur un disque en polycarbonate.

Photo of the recording session at the CSLP la conversation s'est déroulée dans la salle de recherche-création du CEAP

Sur la face A, le groupe a répondu aux questions «Qu'est-ce que la performance, dans un contexte d'apprentissage ? » et « Qu'est-ce que l'apprentissage en contexte de performance ? » La face B contient des conversations plus libres sur les mêmes thèmes. Pour écouter ces discussions, rendez-vous sur le site du CEAP. En attendant, vous pouvez apprécier un extrait en cliquant ici. Cette première itération marque le début d’une série à laquelle s’ajouteront d’autres conversations sur des thèmes réunissant des artistes, des chercheur.euses et des éducateur.rices

Pour résumer l'esprit de l'événement, Owen Chapman note que "À une époque où les chercheurs sont de plus en plus poussés à produire du contenu numérique asynchrone, il est stimulant d'enregistrer une conversation amicale, non scénarisée et en une seule prise entre collègues et d’en conserver un artefact analogique en une seule copie. En plus de permettre de tisser des liens au sein d’une équipe, une telle approche permet de repenser le cadre de production de matériel de communication".

Cette initiative est le résultat d'un projet spécial lancé lors de la retraite de printemps du CEAP en 2022 et met en valeur la collaboration entre les membres du centre de Concordia et de l'UQAM.




Back to top

© Concordia University