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Arts & culture

Holiday Native Land


Date & time
Sunday, June 12, 2022
3 p.m. – 4 p.m.
Other dates

Tuesday, June 14, 2022

Organization

FOFA Gallery

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room 1.615 (Auditorium across from the FOFA Gallery)

Wheel chair accessible

Yes

The performance will last approximately 45 minutes, followed by an informal Q&A with the artists.

Project Description

This moving-image and sound performance remixes promotional films from the 1920’s to the 70’s that advertised the Canadian wilderness as a holiday destination.

These films’ commercial objectives and spectacular views lie on the surface of an ideology of modernity and power. They reflect a collective need for power over the land and the First Peoples connected to it. They were made at a time of identity building in Canada, and the idea of land as an available and tamed wilderness secured the national narrative. These films also promoted the construction of roads and railways, granting access to the vast land and its resources. Necessary to this, Indigenous people were framed as a relic of the past: left in the background of the images as hired guides on their traditional territory or displayed as an exotic attraction.

Through the recombination of images, music and narration in a two-screen projection, Holiday Native Land explores the colonial unconscious lurking in these enchanting Canadian landscapes, uncovering mythology that orders and divides nature and culture, Canada and Indigenous people, man and woman, progress and history

Warning: some of the archival films contain outdated depictions and language related to Indigenous people. 

Bios

Nicolas Renaud is a filmmaker and video installation artist who has been creating documentary and experimental work for the past 25 years, including the 2013 Hot Docs award-winning film Brave New River (La Nouvelle Rupert). He is an Assistant Professor in First Peoples Studies, in the School of Community and Public Affairs at Concordia University and is part of the Indigenous Futures Research Centre. Nicolas Renaud is of mixed Québécois and Indigenous heritage and is a member of the Huron-Wendat First Nation of Wendake.

Brian Virostek is an experimental filmmaker with an interest in movement through landscape and relating the personal to the public through found footage. He also teaches creative workshops building on his experience as a musician in an improvisational performance group. He implemented a preservation and restoration project at Concordia University and currently works as a conservator at the Cinémathèque Québécoise.

This work was created in collaboration with First Peoples Studies, School of Community and Public Affairs, Concordia University. A special thank you to the Visual Collections Repository (VCR) for this partnership. Holiday Native Land is supported by the Canada Council for the Arts.

L’évènement dure environ 45 minutes, et sera suivi d’une période de questions en présence des artistes. 

Project Description

Cette performance vidéographique et sonore présente un remixage d’extraits de films promotionnels des années 1920 à 1970, qui publicisaient les sites naturels du Canada en tant que destination de vacances. 

Sous la surface des fins commerciales de ces films et des paysages spectaculaires qu’ils exaltent, loge une idéologie fondée sur la modernité et le pouvoir. Ils reflètent un désir collectif d’emprise sur le territoire et sur les Premières Nations qui y sont enracinées. Ces films s’inscrivent dans une période de construction de l’identité canadienne, où l’idée d’une nature disponible et domptable renforcent le récit national. Ils promouvaient également la construction de routes et de voies ferrées, favorisant l’accès à de vastes terres et à leurs ressources. Dans ce contexte, les Autochtones étaient dépeints comme des reliques du passé, tantôt relégué à l’arrière-plan comme guides touristiques sur leurs territoires traditionnels, tantôt attractions exotiques exhibées à l’avant-scène. En combinant images, musique et narration dans une projection sur deux écrans, Holiday Native Land explore l’inconscient colonial qui plane sur ces paysages canadiens enchanteurs, dévoilant une mythologie qui ordonne et divise la nature et la culture, le Canada et les Peuples autochtones, l’homme et la femme, le progrès et l’histoire…

Avertissement : certains des films d’archives contiennent des représentations et un langage daté et problématique par rapport aux Autochtones.

Bios

Cinéaste et artiste d’installations vidéo, Nicolas Renaud réalise depuis 25 ans des documentaires et œuvres expérimentales, dont le film La nouvelle Rupert (Brave New River), lauréat d’un prix Hot Docs en 2013. Il est professeur adjoint du programme d’Études des Premiers Peuples à l’École des affaires publiques et communautaires de l’Université Concordia, et membre du Indigenous Futures Research Center. D’origine québécoise et autochtone, Renaud est membre de la Première Nation des Hurons-Wendat de Wendake.

Brian Virostek est un réalisateur de films expérimentaux intéressé par les mouvements à travers le paysage, et par les rapports entre le personnel et le public dans les films trouvés. Il donne également des ateliers créatifs, à partir de son expérience de musicien au sein d’un collectif de performance improvisée. Virostek a mis sur pied un projet de préservation et de restauration à l’Université Concordia, et est actuellement conservateur à la Cinémathèque québécoise.

Ce projet a été créé en collaboration avec le programme d’Études des Premiers Peuples de l’École des affaires publiques et communautaires de l’Université Concordia. Nous remercions chaleureusement le Visual Collections Repository (VCR) pour ce partenariat. L’équipe de Holiday Native Land remercie le Conseil des arts du Canada de son soutien.

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