Curators Nicole Burisch and María Andreína Escalona De Abreu will offer a guided tour of the two exhibitions Too Good to Waste and paper_work.doc.
About the exhibitions:
Too Good to Waste inhabits the York Vitrines and includes artworks by Adam Basanta, Ari Bayuaji, Alexa Kumiko Hatanaka, and Kelly Jazvac. Curated by FOFA Gallery’s director Nicole Burisch, the exhibition brings together four artists who incorporate repurposed materials or scraps, proposing new ways to value what is usually considered waste.
Each of the works presented here intervenes at a distinct moment into the usual cycle of production-consumption-disposal, rethinking the very idea that anything can be thrown ‘away.’ Using hands-on processes that bring care and attention to the materials they use, together they ask us to think more carefully and more creatively about the resources and systems we rely on.
paper_work.doc, is an experimental exhibition that explores the intersections of sustainability, arts administration, and the materiality of labour itself with in-situ artworks, a functioning papermaking studio, demonstrations, contributions and workshops by Eli Bjedov-Stanković, Joé Côté-R, María Andreína Escalona De Abreu, maya rae oppenheimer, Jason Sikoak, Geneviève Wallen, Pierina Corzo-Valero, Céline Bureau Residency, Concordia University Centre for Creative Reuse (CUCCR), Concordia’s Fibres & Material Practices Department, and Recycla (formerly CP3, Concordia Precious Plastic Project).
About the curators:
Nicole Burisch is a curator, critic, and cultural worker. She is a settler of German/Scottish/Irish/English descent, born and raised in Treaty 6 territory (Edmonton) and currently living and working in Tiohtià:ke/Mooniyaang (Montréal). Her work focuses on discourses of craft, feminism, performance, collaboration, labour, and materiality within contemporary art.
Burisch has held positions and presented projects with a number of organizations, including: the National Gallery of Canada, Centre [3] for Artistic + Social Practice, Leonard & Bina Ellen Art Gallery, Optica, the Museum of Fine Arts, Houston, She Works Flexible, Mentoring Artists for Women's Art, Artexte, Walter Phillips Gallery, The New Gallery, Centre des arts actuels Skol, and the Mountain Standard Time Performative Art Festival.
Her research into curatorial strategies for politically engaged craft practices is included in milestone publications The Craft Reader (Berg) and Extra/ordinary: Craft and Contemporary Art (Duke University Press) and she co-edited The New Politics of the Handmade: Craft, Art, and Design (Berg). She is currently the Director of the FOFA Gallery at Concordia University.
María Andreína Escalona De Abreu is a Venezuelan visual artist, writer, and independent curator based in Tiohtiá:ke/Montreal. She obtained a BFA in Fibres and Material Practices at Concordia University in 2022 and has since been developing her curatorial practice as FOFA Gallery’s curator in residence as well as Céline Bureau’s residency coordinator since January 2024.
Escalona's practice brings together curation, collaborative initiatives, creative writing, and textile installations as well as handmade paper. It is through these disciplines that she dreams, confabulates and applies notions of sustainability, community development and advocacy for equity in the arts.
-------------------------------------------
Version française
Les commissaires Nicole Burisch et María Andreína Escalona De Abreu vous proposent une visite guidée des deux expositions Trop bon pour être gaspillé et paper_work.doc.
À propos des expositions
Trop bon pour être gaspillé, occupe les Vitrines York et inclut des œuvres d’Adam Basanta, Ari Bayuaji, Kelly Jazvac et Alexa Kumiko Hatanaka. Commissariée par Nicole Burisch, directrice de la Galerie FOFA, l'exposition réunit quatre artistes qui intègrent des matériaux réutilisés ou des retailles, proposant de nouvelles façons de valoriser ce qui est habituellement considéré comme étant des déchets. Chacune des œuvres présentées intervient à un moment précis dans le cycle habituel de production-consommation-élimination remettant en question l'idée même que l’on peut se ‘débarrasser’ de tout. En utilisant des procédés pratiques qui apportent soin et attention aux matériaux qu'iels utilisent, iels nous invitent à réfléchir de manière plus attentive et plus créative aux ressources et aux systèmes dont nous dépendons.
paper_work.doc est une exposition expérimentale qui explore les intersections de l’écoresponsabilité, de l’administration de l’art et de la matérialité même du travail avec des œuvres d’art réalisées sur place, un atelier de fabrication de papier fonctionnel, des démonstrations, contributions et ateliers d’Eli Bjedov-Stanković, Joé Côté-R, María Andreína Escalona De Abreu, maya rae oppenheimer, Jason Sikoak, Geneviève Wallen, Pierina Corzo-Valero, Céline Bureau Residency, Concordia University Centre for Creative Reuse (CUCCR), Concordia’s Fibres & Material Practices Department, et Recycla (antérieurement CP3, Concordia Precious Plastic Project).
À propos des commissaires :
Nicole Burisch est commissaire, critique et travailleuse culturelle. Elle est une colonisatrice d’origine allemande / écossaise / irlandaise / anglaise, née et élevée sur le territoire du Traité 6 (Edmonton) et qui vit et travaille actuellement à Tiohtià:ke / Mooniyaang (Montréal). Ses projets portent sur les discours sur l’artisanat, le féminisme, la performance, le travail et la matérialité en art contemporain.
Burisch a occupé des postes et présenté des projets avec plusieurs organisations, dont le Musée des beaux-arts du Canada, le Centre [3] for Artistic + Social Practice, la Galerie Leonard & Bina Ellen, Optica, le Museum of Fine Arts, Houston, She Works Flexible, Mentoring Artists for Women's Art, Artexte, Walter Phillips Gallery, The New Gallery, le Centre des arts actuels Skol, et le Mountain Standard Time Performative Art Festival.
Ses recherches sur les stratégies curatoriales pour les pratiques artisanales politiquement engagées ont été inclues dans des publications majeures telles que The Craft Reader (Berg) et Extra/ordinary : Craft and Contemporary Art (Duke University Press) et elle a coédité The New Politics of the Handmade : Craft, Art, and Design (Berg). Elle est actuellement directrice de la Galerie FOFA à l'Université Concordia.
María Andreína Escalona De Abreu est une artiste visuelle vénézuélienne, écrivaine, commissaire indépendante basée à Tiohtiá:ke/Montréal. Elle a obtenu un baccalauréat en Fibres et pratiques matérielles à l'Université Concordia en 2022 et elle développe sa pratique commissariale depuis septembre en tant que commissaire en résidence à la galerie FOFA ainsi que coordinatrice de la résidence de Céline Bureau depuis Janvier 2024. La pratique d'Escalona réunit le commissariat, les initiatives collaboratives, l'écriture créative et les installations textiles ainsi que le papier fait à la main. C'est à travers ces disciplines qu'elle rêve, confabule et applique des notions de durabilité, de développement communautaire et de sensibilisation sur l'équité dans le domaine des arts.