Skip to main content
Thesis defences

PhD Oral Exam - Tal-Or Ben Choreen, Art History

The Institutionalization of Creative Photography's Higher Education in the United States and Canada, c. 1960-1989


Date & time
Friday, June 4, 2021 (all day)
Cost

This event is free

Organization

School of Graduate Studies

Contact

Daniela Ferrer

Where

Online

When studying for a doctoral degree (PhD), candidates submit a thesis that provides a critical review of the current state of knowledge of the thesis subject as well as the student’s own contributions to the subject. The distinguishing criterion of doctoral graduate research is a significant and original contribution to knowledge.

Once accepted, the candidate presents the thesis orally. This oral exam is open to the public.

Abstract

The second half of the twentieth century was marked by a rapid expansion of photography in higher education institutions across Canada and the United States. The teachings and social activities conducted through these photography classes were crucial to the development of the creative photography field. This thesis aims to highlight these activities in order to discuss their implications to the foundation of the emerging creative photography discipline.

My research approach is rooted in the impact of social networks on the development of fields. Rather than identifying singular educators I contextualize individuals, educators and students, within their particular networks and periods in order to help describe the factors impacting their educational goals and ambitions for the medium. I have found that social relationships were crucial to accessing information, obtaining financial and emotional support for one’s work, and ultimately one’s longevity in the field. This study provides an overview of this rich history by describing the progression of the medium’s education through three major trends focused between 1965 and 1989. Emphasis is placed particularly on social networks while exploring brief case studies on classes, available teaching resources, and exhibitions.

This study complexifies established narratives of pivotal photography educators by contextualizing them within a larger social network and by describing the conditions influencing their pedagogical choices. In doing so, the study provides insight into the way the boundaries of the discipline were shaped and the consequences of these decisions.


La deuxième moitié du vingtième siècle a été marquée par une expansion rapide des programmes pratiques en photographie dans les premiers, deuxièmes et troisièmes cycles d’établissements d’enseignement supérieur (universités, collèges, écoles d’art et polytechniques) à travers le Canada et les États-Unis. Ces programmes, ainsi que les activités sociales et professionnelles qui en ont découlé, ont été fondamentaux au développement du champ de la photographie artistique.

Cette étude vise une complexification des récits consacrés sur les éducateurs en photographie en les situant dans leurs réseaux professionnels et sociaux respectifs, et en décrivant les conditions ayant influencé leurs choix pédagogiques et leurs priorités. Ma recherche s’inspire de l’impact des réseaux dans le développement des champs disciplinaires. Les rapports sociaux ont été essentiels pour l’obtention d’information, de support financier et émotionnel dans la pratique créative, ainsi que pour l’avancement des carrières dans le domaine. Une attention particulière sera portée aux réseaux en explorant quelques exemples tirés de programmes, de ressources d’enseignement disponibles à l’époque et d’expositions. Cette étude offre un survol de cette riche histoire en décrivant la progression de l’enseignement du médium en trois phases se déployant entre 1960 et 1989. Chacune de ces phases est accompagnée d’un cas d’étude. La première phase s’attarde à l’éducation photographique pré-1965, alors que peu de programmes se consacrent à la photographie créative. Elle porte sur les rencontres de photographes qui ont mené à la formation de la Society for Photographic Education (Société pour l’éducation photographique, ou SPE) en 1962. La deuxième phase est marquée par une expansion rapide des programmes de photographie dans les établissements d’enseignement supérieur du milieu des années 1960 au milieu des années 1970. Ce regard historique s’intéresse à deux cas d’étude offrant un regard sur l’évolution de deux programmes différents, soit celui de la Ryerson Polytechnic de Toronto et du Visual Studies Workshop de Rochester (New York). La troisième phase, se déroulant entre 1975 et 1989, coïncide avec la pérennisation des programmes offerts et documente une autoréflexivité grandissante quant aux biais de genre dans l’enseignement de la photographie. La création du Women’s Caucus au sein du SPE dans les années 1980 sera notre troisième cas d’étude. Cette thèse démontre la manière par laquelle la discipline s’est définie, et les effets des décisions prises sur le champ de la photographie créative.

Back to top

© Concordia University