Skip to main content

Eric Simon

Associate Professor, Painting and Drawing


Office: S-VA 249  
Visual Arts Building,
1395 René Lévesque W.
Phone: (514) 848-2424 ext. 4675
Email: eric.simon@concordia.ca

Multidisciplinary artist Eric Simon's work revolves mainly around painting and drawing. Simon has shown his work in Canada and abroad in such venues as Musée de Joliette, Galerie Graff, Galerie Donald Browne in Montreal, Artmandat in France as well as a series of hit-and-run exhibitions in offbeat Montreal storefronts, offering visitors installations that managed to balance his affection for both Art Brut and realism. Simon is a founding member of Drawing Lab Dessin as well as a member of the inter-university research/creation group Stratégies artistiques de spatialisation du savoir initiated and directed by Suzanne Leblanc (Université Laval). He has published five books of fiction and poetry. He has received numerous grants and awards.

Areas of expertise

painting, drawing, poetry

Research interests

intervals (between moments, between particles, between neurons, between ideas, between letters, between words, between people)

Sur les traces de l'avenir, published by L'Oie de Cravan, 2015
Oh oh mes amis oui (detail), acrylic on wood, 2018
Collapse (tribute to Lewitt), 3D prints, 2018

Teaching activities

Recent Undergraduate Courses

Advanced Topics in Painting & Drawing (Collage & Collision; Portrait & Likeness; Painting & the Digital)

Recent Graduate Courses

Directed Studio Practice


Solo Exhibitions (a selection)

LA VIE SÉCRÈTE LA VIE SECRÈTE

Donald Browne Gallery, Montréal, 2015

L’ARAIGNÉE TISSE SA TOILE. ENVISAGE-T-ELLE SON AVENIR ?

Donald Browne Gallery, Montréal, 2014

INVASION

FOFA Gallery, Concordia University, Montréal, 2011 

LE DERNIER INSTANT

Action art actuel, St-Jean-sur-Richelieu, Québec, 2010

DESS(E)INS

Galerie Aux perles, Barjols, France, 2008

AU-DELÀ DU RÉEL?

Galerie Division, Montréal, 2008

PORTRAITS SEQUENTIELS - WEST ISLAND KIDS

Musée d’art de Joliette, Joliette, Québec, 2007 

PORTRAIT SEQUENTIEL : ARWA

Galerie Graff, Montréal, 2007

AUTOPORTRAITS

Centre d’art Clark, Montréal, 2004

Y’EN QU’À ‘OUÈRE ON ‘OUÉ B’EN

Galerie Pas de Tataouinage, Mtl, 2003

SPIRALYSIE CÉRÉBRALE

Camac centre d’art, Marnay-sur-Seine, France, 2003

ERIC SIMON S’EXPOSE AUX PLUS GRAVES ENNUIS

Galerie Aux plus graves ennuis, Montréal, 1999

SCI-FI PAINTINGS

One Room Gallery, Zürich, Switzerland, 1998

LES JOUES EN FEU

Galerie Silk-Master, Montréal, 1997

POUR QUI TRAFAILLEZ-FOUS ?

Christoph Merian Stiftung, Bâle, Suisse, 1993

QUE SEURAT SEURAT

Galerie Clark, Montréal, 1991


Publications

Les mille et une phrases

Les mille et une phrases is an e-book published by Contre-mur, in Marseille in 2016. It is composed of 1001 sentences picked from 1001 books that I read between January 2011 and November 2012. All sources and references can be accessed by scrolling the cursor over the sentences as the reader progresses through the book. 
"
Vous savez très bien qu’une phrase tirée de son contexte n’a pas d’intérêt.[i]"



 [i] Amélie NothombLes combustibles, Éditions Albin Michel S.A., Paris, 1994, p. 35

http://www.contre-mur.com/project/les-mille-et-une-phrases-eric-simon/

Sur les traces de l'avenir

Sur les traces de l'avenir is a book of poems published by L'Oie de Cravan in Montreal in 2015. It speaks of the passage of time, memories, unfoldings and potentialities.
"Rien ne me permet de deviner ce que m'apportera la seconde qui suivra."
http://www.oiedecravan.com/cat/catalogue.php?v=a&id=29&lang=fr

Hamidou Diop

Hamidou Diop is a graphic novel written by Eric Simon and illustrated by Simon Bossé. It was published by Mécanique Générale in Montreal in 2009. It is the story of an existential spy who is left on his own by his organization and must find a way to elucidate and survive the situation in which he finds himself.
"Ces rideaux m'interpellaient. Cette référence explicite aux arts de la scène me plongeait dans un trouble insupportable quant à la réalité même de ma propre existence et par conséquent de celle de ma mission. J'avais passé de longs moments à me questionner sur la vraie nature de leur couleur. Faisait-elle même réellement partie du spectre lumineux?"
http://editionsmecaniquegenerale.com/Livre/hamidou-diop

La visite du cerveau

La visite du cerveau is a book published by L'Oie de Cravan in Montreal in 1999. It tells of the meanderings of the author through his own brain.
"Ce mot "Aloha" me séduisait depuis quelques mois déjà. Je n'en finissais pas de le laisser tourner dans ma tête. Il était inextricablement lié aux colliers de fleurs dont on affuble les touristes à leur descente d'avion à Hawaï."
http://www.oiedecravan.com/cat/catalogue.php?v=a&id=29&lang=fr

L'amoureux cosmique

L'amoureux cosmique is a novel published by Boréal in Montreal in 1989. It tells the story of a man who suffers from a rare love disease. L'amoureux cosmique was adapted to the theater by Caroline Caza in 1991 and performed at le Studio d'Essai Claude-Gauvreau in Montreal.
"Il vente si fort que les paroles, au sortir de la bouche, sont aussitôt happées par l'air qui les emporte, les abîme et les déforme en un éclair. Il vaut mieux s'abstenir de parler lors de journées semblables. Il ne s'agit plus de faits mais de probabilités. La trajectoire et la forme qu'adopteront les mots projetés de la bouche sont totalement imprévisibles."
http://www.editionsboreal.qc.ca/catalogue/livres/amoureux-cosmique-316.html


Participation activities

Cultural Spaces and Design Colloquium

 Academy of Art and Design, Musée des cultures, Basel, Switzerland, 2017

Colloque/Symposium Congress on Conference of Colloquium

Concordia University, Montréal, 2017    

Présentation des éditions numériques

FRAC Provence-Alpes-Côte-d'Azur, Marseille, France, 2017

International Colloquium on Portraiture

Faculté des Lettres et des Sciences Humaines, Agadir, Morocco, 2014

Journées d'étude, Stratégie artistiques de spatialisation du savoir : Archives, écritures, mobilités

Écoles des Arts visuels de l'Université Laval, Québec, 2014

What Happens When Nothing Happens

Rotor Gallery, Göteborg, Sweden, 2009


Group Exhibitions (a selection)

LE LIEU DE L’INSCRIPTION / L’INSCRIPTION DU LIEU, Salon du Salon, Marseille, France, 2017

CIBLES/TARGETS, Galerie Le Garage, Lorgues, France, 2017

PAPIER 15, AGAC, Montréal, 2015

THE PREPARATION OF THE NOVEL, The Book Lovers project, Fabra i Coats, Contemporary Art Centre, Barcelona, Spain, 2014

TORONTO ART FAIR, Donald Browne Gallery, Toronto, 2014

AN EXCHANGE WITH SOL LEWITT, MASS MoCA, 2011

LABYRINT 09 - WRITING AND OBSERVATIONS, Botkyrka Konsthall, Botkyrka, International Artist's Book Exhibition, 2010

WHAT HAPPENS WHEN NOTHING HAPPENS, Galerie Rotor, Göteborg, Sweden, 2009

THE END (with Orange & Brown), H Block Gallery, Brisbane, Australie, 2006

TRAFIC, L’Écart, Rouyn-Noranda, Québec, 2005

DU QUÉBEC À MARSEILLE, Association Artena, Marseille, France, 2002

PORTRAITS-ROBOTS, Galerie Graff, Montréal, 2002

SYMPOSIUM INTERNATIONAL DE NOUVELLE PEINTURE, Baie St-Paul, Québec, 2001

DAVID LISS, MICHAEL MERRILL, ERIC SIMON, Galerie Luz, Montréal, 1999

8TH INTERNATIONAL PRINT & DRAWING BIENNAL, Taipei Fine Arts Museum, Taipei, Taiwan, 1998

BIENNALE DU DESSIN, DE L’ESTAMPE ET DU PAPIER DU QUÉBEC, Alma, Québec, 1998

LARSON BIENNAL DRAWING COMPETITION, Clarksville, Tennessee, USA, 1997

SALON INTERNATIONAL AJV, Dum Kultury Metropol, Ceske Budejovice, République Tchèque, 1997

LUSH, Galerie Articule, Montréal, 1995

TRIENNALE INTERNATIONALE DE LA GRAVURE ORIGINALE, Grenchen, Switzerland, 1994

VIOLENCE, PIÈGES DU REGARD, Galerie Christiane Chassay, Galerie UQÀM, Montréal, 1992

LUST FOR LIBERTY, Pink Gallery, Montréal, 1987

BONANZA IV, 5354, Sherbrooke w., Montréal, 1986

ONE-NITE ONLY : ART AEROBICS, 699 St-Maurice, Montréal, 1986

ZEITGEIST II, (From the people who brought you angst, more angst!), 1455 Notre-Dame w., Montréal, 1984

BIG BOBBY’S SECOND ANNUAL ART BONANZA, 5354 Sherbrooke w., Montréal, 1984

ART BONANZA, 5354 Sherbrooke w., Montréal, 1983

ZEITGEIST SHOW, 1087 Anderson, Montréal, 1983

Back to top

© Concordia University