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Project Someone offers new round of workshops to schools confronting cyberbullying


Project Someone, under the leadership of CSLP co-director Vivek Venkatesh, is gearing up to offer a new round of Explore Your Echo workshops for Montreal area elementary and secondary schools. The workshops will be offered in both French and English and are funded through the Department of Art Education at Concordia in partnership with the CSLP.

Safia Boufalaas & Emma June Huebner Safia Boufalaas & Emma June Huebner, photo by Denise Marques Leitao

The workshops are an extension of the Explore Your Echo syllabi developed by Emma June Huebner and Eva Roy (graduate students in Art Education). The workshops were further developed and delivered by Huebner and research professional Safia Boufalaas last year.

“Addressing cyberbullying among youth is crucial in fostering a safe and positive online environment, notes Boufalaas, as technology becomes increasingly integrated into daily life, young people are more connected than ever, making them susceptible to the harmful effects of cyberbullying.”

Huebner drew on her personal experiences as a schoolteacher specializing in media arts when developing the syllabi and workshops – “I am afforded the unique opportunity to observe how teenagers navigate and engage with the online world, how their social interactions and friendships unfold on various digital platforms, exposing them to diverse content that can evoke a range of reactions. It is undeniable that there is a notable surge in creativity and positive spaces online. Still, there is also a surge in online bullying, making it imperative to equip them with tools that ensure their safety in the virtual realm.”

Ultimately, the workshops aim to empower educators, administrators, and school support staff, as well as students themselves, with the tools needed to safely navigate the complex online world of the 21st century. As Boufalaas puts it: “by empowering youth with the knowledge and skills to recognize, report, and prevent cyberbullying, we not only protect individuals from harm but also contribute to the creation of a positive online culture that values inclusivity, kindness, and digital responsibility.”

The workshops employ creative methods drawn from Art Education to engage students. According to Huebner, “art has the transformative power to bring about change, and I believe integrating creative approaches into our workshops and resources can significantly impact the way we educate and empower students in the digital age.”

School administrators interested in bringing an Explore Your Echo workshop to your school should please contact Vivek Venkatesh through the Centre at cslp@concordia.ca.

Safia Boufalaas & Emma June Huebner Safia Boufalaas & Emma June Huebner, photo par Denise Marques Leitao

Projet Someone propose une nouvelle série d'ateliers aux écoles confrontées à la cyberintimidation

Projet Someone, sous la direction de Vivek Venkatesh, codirecteur du CEAP, se prépare à offrir une nouvelle série d'ateliers Explore ton écho aux écoles primaires et secondaires de la région de Montréal. Les ateliers seront offerts en français et en anglais et sont financés par le département d'éducation artistique de l'Université Concordia, en partenariat avec le CEAP.

Les ateliers sont une extension des syllabus Explore ton écho développés par Emma June Huebner et Eva Roy (étudiantes graduées en éducation artistique). Les ateliers ont été développés et dispensés par Huebner et sa collègue Safia Boufalaas l'année dernière.

« S'attaquer à la cyberintimidation chez les jeunes est essentiel pour favoriser un environnement en ligne sûr et positif, note Safia Boufalaas. La technologie étant de plus en plus intégrée à la vie quotidienne, les jeunes sont plus connectés que jamais, ce qui les rend vulnérables aux effets néfastes de la cyberintimidation. »

Huebner s'est inspirée de son expérience personnelle d'enseignante spécialisée dans les arts médiatiques pour élaborer les programmes et les ateliers : « Il est essentiel de travailler avec les jeunes sur la prévention de la cyberintimidation, et ce pour plusieurs raisons. Tout d'abord, cela permet d'inculquer une citoyenneté numérique responsable, en guidant les jeunes sur l'impact de leurs actions en ligne tout en promouvant les concepts de dignité et de respect. S'attaquer à la cyberintimidation dès le début peut contribuer au bien-être général et à la santé mentale des jeunes, alors qu'ils naviguent dans les complexités des médias sociaux et des interactions en ligne. »

En fin de compte, les ateliers visent à donner aux éducateurs et éducatrices, aux administrateurs et administratrices, et au personnel de soutien scolaire, ainsi qu'aux élèves eux-mêmes, les outils nécessaires pour naviguer en toute sécurité dans le monde en ligne complexe du 21e siècle. Comme le dit Boufalaas : « En donnant aux jeunes les connaissances et les compétences nécessaires pour reconnaître, signaler et prévenir la cyberintimidation, nous ne protégeons pas seulement les individus, mais nous contribuons aussi à la création d'une culture en ligne positive qui valorise l'inclusion, la gentillesse et la responsabilité numérique. »

Les ateliers utilisent des méthodes créatives tirées de l'éducation artistique pour impliquer les élèves. Selon Huebner, « l'art a le pouvoir de transformer les choses et je pense que l'intégration d'approches créatives dans nos ateliers et nos ressources peut avoir un impact significatif sur la manière dont nous éduquons et responsabilisons les élèves à l'ère numérique. »

Les écoles intéressés par la tenue d'un atelier Explore ton écho dans leur établissement sont priés de contacter Vivek Venkatesh par l'intermédiaire du Centre à l'adresse cslp@concordia.ca.




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