Skip to main content
Arts & culture, Exhibitions

Exhibition
Digital Erratics
Elisabeth Belliveau & Tim Belliveau


Date & time
Monday, October 30, 2017 –
Friday, December 8, 2017
11 a.m. – 6 p.m.
Cost

Admission is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1-715

Wheel chair accessible

Yes

Main Space / Espace principal
(La version française suit l'anglais)

Tim Belliveau, Capitoline Wolf (2015). Installation.
Elisabeth Belliveau, LILY (2016). Animation still.
Elisabeth Belliveau, Troisième (2017). Animation still.
Tim Belliveau, Tutorial (2017). Animation still.

EN

DIGITAL
: using or characterized by computer technology
: done with a finger

ERRATIC
: acting, moving or changing in ways that are not expected or usual: not consistent or regular.                      

 — Merriam Webster

Digital Erratics is an investigation into animated spaces and materialized transformations. Tim and Elisabeth are siblings that share many intersections in their individual practices, both artists explore histories of sculpture and the moving image in dialogue with digital tools. They employ high and low materials and technologies to investigate how materials perform. The opportunity afforded by this fluid dialogue of old and new, invites the imagination to be liberated by digital technology while simultaneously anchored in the physical world. New possibilities for conceiving sculptural forms in space and time emerge here, in what they are calling the Digital Erratic.

With their objects and animations, Tim and Elisabeth are arresting time, suspending gravity, deep listening and close reading material potential. Like a frame in an animation that captures a slice of time between the illusion of motion—their objects likewise capture precise moments of transformation. Here, they apply the concept of Digital Erratics as an interdisciplinary mode using technology, the hand and embracing the unexpected and the inconsistent.

Exposition
Digital Erratics
Elisabeth & Tim Belliveau

Du 30 octobre au 8 décembre 2017

FR

NUMÉRIQUE
: qui recourt à la technologie informatique ou est caractérisée par celle-ci
[en anglais, « digital » signifie également : fait avec un doigt]

ERRATIQUE
: qui agit, bouge ou change de manière inattendue ou inhabituelle : sans constance ni régularité.

— Merriam Webster [traduction libre]

Digital Erratics explore les espaces animés et les transformations matérialisées. Frère et sœur, les artistes Tim et Elisabeth se rejoignent beaucoup dans leurs pratiques respectives, parcourant l’histoire de la sculpture et de l’image en mouvement dans un dialogue avec les outils numériques. Au moyen de matériaux et de technologies rudimentaires et de pointe, ils examinent l’aspect théâtral des matériaux. Ce dialogue fluide entre le vieux et le nouveau crée un milieu où l’imagination peut se libérer grâce à la technologie numérique tout en s’ancrant dans le monde physique. On assiste alors à de nouvelles façons de concevoir des formes sculpturales dans l’espace et le temps, dans ce que les artistes nomment l’erraticité numérique.

Les objets et les animations qu’emploient Tim et Elisabeth arrêtent le temps, suspendent la pesanteur et permettent une écoute approfondie et une lecture attentive du potentiel des matériaux. À la manière d’un cadre qui, dans une animation, saisit une tranche de temps dans l’illusion du mouvement, leurs objets saisissent des moments précis de transformation. Les artistes appliquent le concept d’erraticité numérique comme mode interdisciplinaire qui recourt à la technologie et au tactile, et s’ouvre à l’inattendu et à l’inconstance.

Artists / Artistes

EN

Elisabeth Belliveau is an Interdisciplinary artist and published author of four graphic novels. Her work has been screened and exhibited internationally. She attended residencies including Banff Centre, Women’s Studio Workshop NY, and the National Film Board of Canada. Elisabeth completed a BFA at Alberta College of Art and Design and an MFA at Concordia University in Montréal. She was awarded the CALQ studio residency in Belgium 2016 and Tokyo Wondersite Japan 2017. Her recent stop-motion animation trilogy and sculptures explore themes of still-life and momento mori. This suite of work is inspired by the writing of Clarice Lispector

FR

Artiste interdisciplinaire, Elisabeth Belliveau a publié quatre bandes dessinées romanesques et a exposé et projeté ses œuvres sur la scène internationale. Elle a pris part à de nombreuses résidences, notamment au Centre Banff, au Women’s Studio Workshop (État de New York) et à l’Office national du film du Canada. Titulaire d’un baccalauréat ès beaux-arts du Collège d’art et du design de l’Alberta et d’une maîtrise ès beaux-arts de l’Université Concordia (Montréal), elle s’est vu octroyer par le CALQ une résidence en Belgique en 2016 et au Tokyo Wonder Site (Japon) en 2017. Sa récente trilogie d’animations image par image et ses sculptures explorent les thèmes de la nature morte et du memento mori. Cette série d’œuvres est inspirée des écrits de Clarice Lispector.

EN

Tim Belliveau was born in Montreal and received his BFA from the Alberta College of Art and Design. He works mainly between glass, ceramics, and rapid prototyping technologies. He is a co-founder of Berlin Glas e.V. and Bee Kingdom Collective. He taught at Pilchuck Glass School and recently completed a residency at the European Ceramics Work Centre. His work has been exhibited at The Pergamon Museum, The Cheongju International Craft Biennale, and has been collected by the Museum of Art and Design (NY) and Sir Elton John, and the Tacoma Museum of Glass. 

FR

Né à Montréal, Tim Belliveau est titulaire d’un baccalauréat ès beaux-arts du Collège d’art et du design de l’Alberta. Il travaille principalement avec le verre, la céramique et les technologies de prototypage rapide. Cofondateur de l’association Berlin Glas e.V. et du collectif Bee Kingdom, il a enseigné à la Pilchuck Glass School et vient d’achever une résidence au European Ceramic Workcentre. Ses œuvres ont été exposées au Musée Pergamon et à la Biennale internationale des métiers d’arts de Cheongju, en plus de figurer dans les collections de Sir Elton John, du Musée d’art et de design de New York et du Musée du verre de Tacoma.


Back to top

© Concordia University