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Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Borderline
Andreas Rutkauskas

Date and time
Date & time

February 29, 2016 – April 8, 2016
11 a.m. – 7 p.m.

Where
Where

Room FOFA Gallery, EV 1.715
Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Sir George Williams Campus

Cost
Cost

This event is free

Wheelchair accessible
Wheelchair accessible

Yes

York Corridor Vitrines / Vitrines du corridor York
(La version française suit l'anglais)

Andreas Rutkausas Improvised Barricade, Andreas Rutkauskas
Andreas Rutkauskas International Peace Garden, Andreas Rutkauskas

EN

The border between Canada and the United States is the worldʼs longest shared land boundary. Stretching 8,891 kilometres from Tsawwassen, British Columbia to Campobello, New Brunswick (including 2,475 kilometres shared with Alaska), this line travels between town sites and wilderness, and is visibly demarcated by a six-metre-wide swath of cleared land amongst the forest, and over 5,500 granite, steel, or concrete obelisks called ʻmonumentsʼ.

Once referred to as ‘undefended’, Borderline presents a post-9/11 glimpse into a landscape surveilled by subtle technologies consisting of barriers, gates, X-ray scanners, and other forms of reconnaissance, where humans are discouraged from lingering. Paradoxically, this is also a vast territory, which is arguably impossible to fully control.

The images in this exhibition depict idiosyncratic, and at times absurd infrastructure, which delineate the line between these two nations. These photographs of often unintentionally sculptural constructions are presented alongside research materials and archival documents that detail the history of defining this boundary, and provide a glimpse into possible futures along the divide.


Exposition
Borderline
Andreas Rutkauskas

Du 29 février au 8 avril 2016

FR

La frontière entre le Canada et les États-Unis constitue dans le monde la plus grande portion de terre commune à deux pays. Longue de 8 891 kilomètres (y compris les 2 475 kilomètres avec l’Alaska) et s’étendant de Tsawwassen, en Colombie-Britannique, à Campobello, au Nouveau-Brunswick, cette ligne traverse une multitude de villes et de contrées sauvages. Elle est clairement dégagée par un terrain vague de six mètres de largeur dans la forêt, ainsi que par plus de 5 500 obélisques de granite, d’acier ou de béton appelés « monuments ».

Dans Borderline (« limite »), cet espace frontalier autrefois considéré « sans défense » est présenté dans le contexte de l’après-11-septembre : haute surveillance technologique, barrières, scanneurs à rayons X et autres formes de détection qui découragent quiconque de s’y attarder. Paradoxalement, ce territoire est si grand qu’il est sans doute impossible de le contrôler intégralement.

L’exposition porte sur les infrastructures qui séparent les deux États : constructions singulières, parfois absurdes, elles sont pour la plupart involontairement sculpturales. Les photographies sont accompagnées de documents de recherche et d’archive décrivant l’évolution historique ainsi que les différentes possibilités d’avenir de la frontière.


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