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PROJECT WEBSITES

Envisioning Virtual Exhibitions 2012 pamphlet

Envisioning Virtual Exhibitions is a collection of texts and videos that emerged from a graduate seminar in curatorial practice, a pilot teaching project designed and led by Dr. Loren Lerner, a professor of Art History at Concordia University in Montreal. Conducted in the fall of 2012, Envisioning Virtual Exhibitions was the first of a series of seminars based on the CCCA Canadian Art Database, an open access digital collection of contemporary Canadian art, to be known as the CCCA Academy.

Le recueil de textes et de vidéos Envisioning Virtual Exhibitions (« imaginer des expositions virtuelles ») découle d’un séminaire d’études supérieures sur les pratiques de conservation présenté à l’automne 2012 par Loren Lerner, professeure d’histoire de l’art à l’Université Concordia, à Montréal. Conçu dans le cadre d’un projet pédagogique pilote, ce cours était le premier d’un cycle inspiré de la base de données sur l’art canadien du Centre de l’art contemporain canadien (CACC) et nommé Académie CACC. L’accès à la collection numérique d’art contemporain canadien du CACC est libre.

Global Engagements in Contemporary Canadian Art exhibition pamphlet

Global Engagements in Contemporary Canadian Art: Thirty-Nine Exhibition Essays and Fifty-Five Artists is the second project conducted under the banner of the CCCA Academy and the first e-publication of the Gail and Stephen A. Jarislowsky Institute for Studies in Canadian Art, Faculty of Fine Arts, Concordia University. The curatorial essays collected here contribute to the discourse on global art from a Canadian perspective. The writings are based on research conducted by graduate students in Concordia's Department of Art History in 2012 for the seminar Envisioning Virtual Exhibitions. In contrast to the website that inaugurated the CCCA Academy in 2012, the 2013 curatorial project was to create an on-line catalogue of virtual exhibitions. 

Deuxième projet chapeauté par l'Académie du Centre de l'art contemporain canadien (CACC), Art contemporain canadien et mobilisation universelle : trente-neuf textes d'exposition; cinquante-cinq artistes / Global Engagements in Contemporary Canadian Art: Thirty-Nine Exhibition Essays and Fifty-Five Artists constitue par ailleurs la première publication électronique de l'Institut de recherche en art canadien Gail et Stephen A. Jarislowsky, établissement associé à la Faculté des beaux-arts de l'Université Concordia. Les textes de conservation réunis ici contribuent à étoffer le discours sur l'art planétaire - ne serait-ce qu'en l'appréhendant dans une perspective canadienne. Du reste, ces écrits se fondent sur des travaux effectués en 2012 par des étudiants des cycles supérieurs du Département d'histoire de l'art de Concordia, dans le cadre du séminaire Envisioning Virtual Exhibitions (" imaginer des expositions virtuelles "). Transcendant le site Web consacré à l'inauguration de l'Académie du CACC en 2012, le projet d'exposition de 2013 visait la création d'un cybercatalogue d'expositions virtuelles. 

Rethinking Visual Narration selected works from essays

Students in the undergraduate seminar Rethinking Visual Narration: Myths, Religious Stories, Fairy Tales, Legends and Other Collective Beliefs and Accounts in Contemporary Canadian Art, led by Dr. Loren Lerner, Professor in the Department of Art History at Concordia University, in the fall of 2016 have composed original critical essays on selected artworks in the CCCA Canadian Art Database that harness the powerful resonance of collective narratives to address a variety of themes.

À l’automne 2016, les étudiantes et étudiants du séminaire de premier cycle Rethinking Visual Narration: Myths, Religious Stories, Fairy Tales, Legends and Other Collective Beliefs and Accounts in Contemporary Canadian Art (« repenser la narration visuelle : mythes, récits religieux, contes de fées, légendes et autres croyances et histoires collectives dans l’art contemporain canadien »), donné par la professeure au Département d’histoire de l’art de l’Université Concordia Loren Lerner, ont composé des essais critiques originaux sur des œuvres de la base de données sur l’art canadien du CACC. Les œuvres choisies exploitent la puissante résonance des récits collectifs dans le traitement de divers thèmes.

Canadian portraits documents the works of Quebec artist Paul-Émile Borduas

Funded by a grant from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, the objectives of this project are to comprehensively document the works of Quebec artist Paul-Émile Borduas and to make this information easily available to scholars, collectors and the interested public through an innovative tool that combines the extensive research of theCatalogue raisonné with the flexibility and accessibility of the Internet.

Financé par une subvention du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, ce projet a comme objectif de documenter de façon complète les œuvres de l’artiste québécois Paul-Émile Borduas et de rendre ces renseignements accessibles aux chercheurs, aux collectionneurs et au grand public grâce à un outil novateur qui propose les importantes recherches du Catalogue raisonné et la flexibilité et l’accessibilité d’Internet.