Skip to main content
Studio arts, Conferences & lectures

Conversations in Contemporary Art Presents David Balzer

The CICA lecture series is hosted bi-weekly by the MFA Studio Arts. All lectures are free and open to the public.


Date & time
Thursday, September 25, 2014
6 p.m. – 7 p.m.
Cost

No fee.

Contact

Ingrid Bachmann

Where

Visual Arts Building
1395 René Lévesque W.
Room 114

Wheel chair accessible

Yes

We are proud to welcome author David Balzer to the stage for the second talk in the Conversations in Contemporary Art 2014-2015 fall season. Balzer will be introducing his new book, Curationism: How Curation Took Over the Art World and Everything Else.


file
The cover for David Balzer’s forthcoming book, Curationism: How Curation Took Over the Art World and Everything Else, featuring the image of a visitor operating Michael Landy’s kinetic sculpture Saint Jerome. © The National Gallery, permission granted from Michael Landy and Thomas Dane Gallery.

BIO

David Balzer is a Winnipeg-born, Toronto-based author, editor and teacher. He has written about art, film and culture for The Believer, the Globe and Mail, Modern Painters, Hazlitt, Artforum.com and others. His first book, a collection of short fiction entitled Contrivances, was released in 2012, and featured illustrations by Marcel Dzama, Janet Werner, Margaux Williamson and others. His new book is Curationism: How Curating Took Over the Art World and Everything Else. He is currently associate editor at Canadian Art magazine.

BRIEF STATEMENT

Everyone, it seems, is now a curator. In our daily lives, we engage with any number of digital entities that require us to pick and choose, creating playlists and “likes” that are carried over, algorithmically, into future picking and choosing. Boutiques and chain stores alike tout curated aesthetics, for which products, employees and store designs are tailor-made and “experiential.” In the art world, since the 1990s, curators have shaped visions of large institutional shows and international biennials, acting powerfully as arbiters, tastemakers, advisors and ambassadors. 

David Balzer’s new book Curationism looks at the origins and nature of this mania for curating, drawing distinct parallels between the art world and popular culture. Where did curating come from? How can it be related to our understanding of the avant-garde, of value-making and of work? Have we reached a “curationist” saturation point, in which contemporary curating’s many paradoxes and paranoias have led its own undoing?

Admission for all Conversations in Contemporary Art events is FREE and open to the general public. Seating is first come, first serve. Doors open at 5:30 p.m. The lectures will be held in English.
_________

BIOGRAPHIE

Né à Winnipeg, David Balzer vit à Toronto où il exerce les professions d’écrivain, de rédacteur et de professeur. Ses textes sur l’art, le cinéma et la culture ont paru dans le journal Globe and Mail, sur le site Artforum.com et dans les revues The Believer, Modern Painters et Hazlitt, entre autres. En 2012, David Balzer a publié son premier ouvrage, Contrivances, recueil de nouvelles mettant en vedette des illustrations de Marcel Dzama, de Janet Werner, de Margaux Williamson et d’autres collaborateurs. Actuellement rédacteur en chef adjoint pour le magazine Canadian Art, il vient de publier Curationism: How Curating Took Over the Art World and Everything Else.

RÉSUMÉ

Aujourd’hui, il semble que tout le monde travaille comme conservateur. Chaque jour, nous utilisons une multitude d’outils numériques; ils nous obligent à faire des choix en créant des sélections et des préférences, qui sont transformées, de manière algorithmique, en choix futurs. Les boutiques, tout comme les magasins à succursales, vendent avec insistance une esthétique tout organisée où produits, employés et décoration semblent faits sur mesure et « expérientiels ». Dans le monde de l’art, depuis les années 1990, les conservateurs ont façonné la vision des grandes expositions institutionnelles et des biennales internationales. Ils incarnent les rôles de puissants arbitres, de créateurs de goûts, de conseillers et d’ambassadeurs.

Dans son dernier livre, David Balzer se penche sur les origines et la nature de la folie de la conservation, et dresse des parallèles distincts entre le monde de l’art et la culture populaire. D’où vient cette pratique? Comment l’associer à notre compréhension de l’avant-garde, du travail et de la création de valeur? Avons-nous atteint un point de saturation? Les nombreux paradoxes et paranoïas reliés à la notion moderne de conservation ont-ils mené la pratique à sa propre perte?

Tous les événements du programme Conversations in Contemporary Art sont gratuits et ouverts au public. Les sièges sont assignés selon le principe du premier arrivé, premier servi. Les portes ouvrent à 17h30. Les conférences se dérouleront en anglais.

Related links:

Conversations in Contemporary Art – official website.
Concordia University Studio Arts Department  

Back to top

© Concordia University