Workshops & seminars

Indigenous Identity in Academia

An Intergenerational Conversation

Cancelled

DATE & TIME
November, 2022
12 p.m. – 2 p.m.

Registration is closed

COST

This event is free

WHERE

J.W. McConnell Building
1400 De Maisonneuve Blvd. W.
4TH SPACE

WHEEL CHAIR ACCESSIBLE

Yes

CU-Indigenous Directions-Logo-Colour

Join us for this interactive panel as speakers take up the issue of Indigenous identity in academia and puts Indigenous insights at the forefront. The panel’s aim is to have an intergenerational conversation on issues associated with this central question: How should the Concordia community think about Indigenous identity in academic life, including hiring practices, promotion, teaching, research, grants and awards?

As Concordia is starting to design an Indigenous identity policy, the perspectives and lived experiences as First Nations, Inuit, and Métis in post-secondary education, like their interactions with peers, with faculty, and/or with administration, academic supports, curricula & research, are key in identifying wise practices to validate Indigenous-specific opportunities at the institution. It is an important step to draw on Indigenous worldviews and to prioritize the voices of the Indigenous Concordia community, protect their rights in academia and decolonize the institution. Participate by joining to map out your considerations in this process!

While the panel is open to participation by all, we want to focus on Elders and Indigenous students for preliminary thoughts, in view of further designing engagement sessions that inform an inclusive Indigenous identity policy.

How can you participate? Join us in person or online by registering for the Zoom Meeting or watching live on YouTube. 

Have questions? Send them to info.4@concordia.ca  

 


L’identité autochtone en milieu universitaire : une conversation intergénérationnelle

Cette table ronde interactive porte sur la question de l’identité autochtone en milieu universitaire et accorde une place centrale à la vision autochtone. S’inspirant des orientations du secteur éducatif et de la vitalité des peuples autochtones, cette séance vise à établir un dialogue intergénérationnel sur les enjeux liés à la question fondamentale suivante : comment la communauté de Concordia devrait-elle tenir compte de l’identité autochtone dans la vie universitaire, notamment dans les pratiques d’embauche, les promotions, l’enseignement, la recherche, les subventions et les bourses?

L’Université Concordia entend se doter d’une politique sur l’identité autochtone. Ainsi, pour établir des pratiques judicieuses afin de valider les possibilités offertes aux Autochtones au sein de l’établissement, il est essentiel de mettre en relief les perspectives et les expériences vécues par les membres des Premières Nations, les Inuits et les Métis dans le milieu de l’enseignement postsecondaire, ainsi que leurs interactions avec leurs pairs, le corps professoral, l’administration, les services pédagogiques, les programmes d’études et la recherche. Il s’agit d’une étape importante pour s’inspirer des perspectives autochtones, donner la priorité aux voix de la communauté autochtone de Concordia, protéger les droits des Autochtones dans le milieu universitaire et décoloniser cette institution. Joignez-vous à nous pour nous faire part de vos réflexions sur ce processus!

Bien que la table ronde soit ouverte à tous, nous souhaitons donner la priorité aux aînés et aux étudiants autochtones durant les premières étapes de cette réflexion, afin de nous assurer que les discussions mènent à l’élaboration d’une politique inclusive en matière d’identité autochtone.


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