Concordia University

https://www.concordia.ca/content/shared/en/events/finearts/fofa/2020/03/020/5155-rue-d-iberville.html

NO ACCESS TO CONCORDIA CAMPUSES; ALL COURSES DELIVERED ONLINE

READ MORE

Studio arts, Arts & culture

Exhibition
Ludovic Cléroux: 5155 Rue d’Iberville Paintings
Curated by David Elliott

Date and time
Date & time

March 2, 2020 – April 10, 2020
11 a.m. – 6 p.m.

Where
Where

Room 1.715
Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
SGW campus

Cost
Cost

This event is free

Wheelchair accessible
Wheelchair accessible

Yes

Main Space / Espace principal

(La version française suit l'anglais.)

02-kitchen Ludovic Cléroux, Kitchen (2019). Oil on canvas, 84" x 72". Image courtesy of the artist.

Alone in a room. Looking. That’s a big part of what painters do. Sometimes, inevitably the rooms and the things in the rooms become the subject matter, providing us with an indelible record of the spaces within which lives are lived. This exhibition is a series of oil paintings documenting Ludovic Cléroux’s studio and living space in a converted industrial building at the corner of Rue d’Iberville and Rue Masson in Montreal.

It is a modern, existential space, a brutalist concrete shell, few frills or comforts, just the bric-a-brac of a cheap, contemporary working environment; cardboard boxes, rough tables and chairs, drips of paint and glue, foam and plastic packing material, electrical and electronic gadgets, extension cords, large windows, commercial rather than domestic lighting. Working exclusively from observation, each day, each week, each instant he is forced to accommodate the changing conditions of his surroundings. In the process of painting and re-painting, a gently shifting world of light becomes woven into the fabric of the canvases. The figure, which would necessarily predominate any composition, is avoided in favor of the absorbing drama of a solitary room.

The most astonishing aspect of Ludovic Cléroux’s work is his ability to capture light and how in this sensitivity towards light, he manages to deal with the passage of time, creating spaces of great profundity, reservoirs for intense perception, thought and measure. A world that is direct and sensual but also highly conceptual and speculative.


Exposition
Ludovic Cléroux: 5155 Rue d'Iberville Paintings
Commissariat par David Elliott

Du 2 mars au 10 avril 2020

Seul dans une pièce. En train de regarder. Cela constitue une grande partie de l’occupation d’un peintre et il arrive inévitablement que les pièces elles-mêmes, ainsi que les objets qu’elles contiennent, deviennent parfois le sujet même de l’oeuvre, nous donnant un compte-rendu indélébile des espaces dans lesquels des vies se déroulent. Cette exposition est une série de peintures à l’huile qui documentent l’atelier et l’espace de vie de Ludovic Cléroux, dans un bâtiment industriel converti, à l’intersection des rues Iberville et Masson, à Montréal.

C’est un espace moderne, existentiel, une coquille de ciment brutaliste avec très peu de confort et de garnitures. Il y a un lit en hauteur et une cuisine minuscule, mais on y trouve surtout le bric-à-brac d’un environnement contemporain de travail; des boîtes de carton, des tables et des chaises rudes, des taches de peinture et de colle, polystyrène et matériel d’emballage en plastique, rallonges électriques, grandes fenêtres, éclairage commercial plutôt que domestique.

Travaillant exclusivement par observation, chaque jour, chaque semaine, à chaque instant, il est obligé d’accommoder les conditions changeantes de son environnement. Dans un processus de peindre et de repeindre, le mouvement délicat d’un monde s’insère dans le tissu de ses toiles.

L’élément figural qui dominerait nécessairement toute composition est évité en faveur du drame absorbant d’une pièce solitaire. L’aspect le plus étonnant de ce travail de Ludovic Cléroux est son habileté de capter la lumière et comment, à travers cette sensibilité envers la lumière, il réussit à happer le passage du temps, créant des espaces d’une profondeur immense, des réservoirs qui portent à une intensité de perception, de réflexion et de mesure. Un monde qui est direct et sensuel mais aussi fortement conceptuel et spéculatif.


Artist / Artiste

Curator / Commissaire


Back to top Back to top

© Concordia University