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Arts & culture, Exhibitions

Exhibition
the distance between our outreached
arms (deadflag)

Jerry Ropson

DATE & TIME
Monday, October 30, 2017 –
Friday, December 8, 2017
11 a.m. – 6 p.m.
COST

Admission is free

WHERE

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV-1715

WHEEL CHAIR ACCESSIBLE

Yes

York Corridor Vitrines / Vitrines du corridor York
(La version française suit l'anglais)


Jerry Ropson Jerry Ropson, dead black flag (2014). Weather-worn canvas flag. Image courtesy of the artist.

EN

With origins deep-rooted in nautical history and warfare, flags stand as an uneasy remnant of colonial history. Flags and the act of flagging have been a common motif in Jerry Ropson’s work for many years. Intrigued by cultural and material appropriations of the flag, the artist is interested in the ability of flags to communicate allegiances, to signify place, and affirm ideologies. In subverting its use, Ropson aims to incite an iconoclastic representation of the flag.

With FOFA Gallery, Ropson will integrate a distinct site-specific work within the York Corridor Vitrines.

Using adhesive sign vinyl, paper, ink and twine, the artist will work in the space over several days, while maintaining an open dialogue with the public. On-site fabrications will be supplemented by drawing, canvas flags, felt banners, sculptural elements, and found materials. From this site, a series of actions, images, and communications will be “transmitted” to the viewing public. The work will act as a beacon—a meeting place, a workspace, and a passageway—a collective monument to lost tradition. This work emphasizes ideas of community, congregation, and cultural drift. The project utilizes processes of installation, performance, storytelling, and drawing. 


Exposition
the distance between our outreached arms (deadflag)
Jerry Ropson

Du 30 octobre au 8 décembre 2017

FR

Vestiges gênants d’un passé colonial, les drapeaux puisent leurs origines historiques dans la navigation et la guerre. Drapeaux et étendards constituent un motif commun dans l’œuvre de Jerry Ropson depuis de nombreuses années. Intrigué par l’appropriation culturelle et matérielle de l’étoffe, l’artiste s’intéresse à la capacité du drapeau à communiquer une allégeance, à signifier un lieu et à affirmer une idéologie. Or, en subvertissant son usage, Ropson propose une représentation iconoclaste du drapeau.

Dans le cadre de sa collaboration avec la galerie FOFA, Ropson intégrera dans l’espace des vitrines du corridor York une œuvre distincte, propre au lieu.

Armé de vinyle autocollant, de papier, d’encre et de ficelle, l’artiste investira l’espace durant plusieurs jours, tout en maintenant un libre dialogue avec le public. La fabrication sur place sera complémentée de dessins, de drapeaux de canevas, de bannières de feutre, d’éléments sculpturaux et de matières récupérées. À partir de ce site, une série d’actions, d’images et de communications seront « transmises » au public observateur. L’œuvre fera figure de repère — à la fois lieu de rencontre, espace de travail et passage — un monument collectif aux traditions perdues. Cette proposition met en lumière les notions de communauté, de congrégation et de dérive culturelle. Dans son projet, l’artiste fait appel à plusieurs procédés — installation, performance, récit et dessin. 


Artist / Artiste


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