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Arts & culture, Exhibitions

Exhibition
Minerva's Owl
Erin Weisgerber

DATE & TIME
Monday, September 11, 2017 –
Friday, October 20, 2017
11 a.m. – 6 p.m.
COST

Admission is free

WHERE

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1-715

WHEEL CHAIR ACCESSIBLE

Yes

Black Box / Boîte noire
(La version française suit l'anglais)


Erin Weisgerber Minerva's Owl (detail), Erin Weisgerber. Image courtesy of the artist.
Erin Weisgerber Minerva's Owl (detail), Erin Weisgerber. Image courtesy of the artist.
Erin Weisgerber Minerva's Owl (installation view), Erin Weisgerber. Image courtesy of the artist.

EN

For over 100 years, film shaped the way people remembered, dreamed, and saw the world. It was the great industrial dream-machine. Today, industry has largely abandoned North America, leaving behind its architectural shells. Eastman Kodak, former giant of the industrial age, has declared bankruptcy, and film-based cinema is nearly extinct as digital cinema has replaced it in most applications.

Minerva's Owl is a 16mm film installation that captures the industrial era high-rise of the Kodak Tower in Rochester, New York, filmed over 24 hours. By separating, re-combining, and making visible the three-additive primary colours, Minerva's Owl references cinematic and photographic histories, with their early experiments in colour image reproduction. It also playfully imagines a near future in which no manufacturer produces film, and artists must invent techniques to create colour images on film. The looped cycle of day and night suggests the twin moments of the “dawn” and “dusk” of industrial film production and hints to the limited life-cycles of all communication technologies with the worlds they create and belong to.


Exposition
Minerva's Owl
Erin Weisgerber

Du 11 septembre au 20 octobre 2017

FR

Pendant plus d’un siècle, la pellicule photographique et cinématographique a façonné la manière dont les gens se sont rappelé, ont rêvé et ont perçu le monde. Elle a été la grande machine à rêve de l’époque industrielle. Or, aujourd’hui, l’industrie de la pellicule a en grande partie disparu en Amérique du Nord, ne laissant derrière elle que des souvenirs architecturaux. Eastman Kodak, par exemple, ancien géant de l’ère industrielle, a fait faillite, et le cinéma analogique s’est presque éteint, remplacé bien souvent par le cinéma numérique.

L’œuvre Minerva’s Owl (« la chouette de Minerve ») est une installation à base de films de 16 mm qui montre la tour Kodak de Rochester (New York) – immeuble de l’ère industrielle – filmée sur une période de 24 h. En séparant, en recombinant et en rendant visibles les trois couleurs primaires additives, l’installation rappelle l’histoire du cinéma et de la photographie en reproduisant les premières expériences ayant mené à la reproduction des images en couleur. Elle imagine aussi avec espièglerie un futur proche dans lequel les fabricants de pellicule ont disparu et les artistes se voient contraints d’inventer des techniques pour faire des films en couleur. La répétition en boucle des images prises le jour et la nuit évoque l’essor et le déclin de la production industrielle de la pellicule, et symbolise les cycles de vie limités de toutes les technologies de communication, ainsi que des mondes qu’elles créent et auxquels elles appartiennent.


Artist / Artiste


Thanks / Remerciements

Thanks / Remerciements: Casper Wolski and Olya Zarapina for assisting with the filming of Minerva's Owl; Stephane Calce and Eduardo Menz for lending lent super 8 cameras at the early stages of testing; Anh Dao, Gerald Grison, and Karl Reinsalu for their help at LIFT.


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