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Arts & culture, Exhibitions

Courtyard Project
Swirl Bin
Ifeoma U. Anyaeji

DATE & TIME
Saturday, July 1, 2017 –
Monday, July 31, 2017 (all day)
COST

This event is free

WHERE

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery Courtyard

WHEEL CHAIR ACCESSIBLE

Yes

FOFA Courtyard / Cour extérieure de la galerie FOFA
1515 Ste-Catherine ouest

(La version française suit l'anglais)


Ifeoma Anyaeji Ifeoma U. Anyaeji, Swirl Bin (2010). Discarded non-biodegradable plastic bags, repurposed wood, found objects, natural grass, and soil. FOFA Gallery Courtyard.

EN

Swirl Bin (2010) is an allegorical visual interpretation of a receptacle for abundance—an abundance of food, wealth, emotions or discarded materials. Mounted on a repurposed stool, its cornucopia-shape, also emblematic to the swirls of a whirlwind spitting its acquired contents around as it meanders through a rubbish heap, references the modern consumerist’s constant desire for object / material accumulation and disposal. The work pokes at any misconstrued belief that waste can be completely eliminated by just recycling; "putting it away" from our sight or if kept hidden underneath. When in actuality it still "sits" with us.  It is meant to challenge the capitalist’s definition of value—as material relevance based on upheld factory-assigned uses.
 
Conceived spontaneously through a neo-traditional reuse process called Plasto-art, this sculpture is created primarily with discarded non-biodegradable plastic bags, found wood and repurposed objects, using a traditional basket weaving technique.


Projet extérieur
Swirl Bin
Ifeoma U. Anyaeji

juillet 2017

FR

Faisant usage de l’allégorie, l’œuvre Swirl Bin (2010) est une interprétation visuelle d’un récipient d’abondance — une abondance de nourriture, de fortune, d’émotions ou encore de matériaux jetés. Présenté sur un tabouret reconverti, la forme de l’œuvre se rapproche de celle de la corne d’abondance, symbolisant le désir constant des consommateurs pour l’accumulation et la disposition d’objets / matériel. La forme agit également comme le tourbillonnement d’une tornade, crachant sur son chemin son contenue acquis alors qu’elle serpente à travers un entassement de biens matériels. De ce fait, l’œuvre dénonce la fausse croyance selon laquelle le gaspillage peut être complètement éliminé par le recyclage; placé à l’écart des regards et ainsi « non existant ». Mais la réalité est qu’il ne disparaît pas, contrairement a ce que nous imaginons. Swirl Bin conteste la définition de valeur présenter par le système capitaliste — un système dans lequel la pertinence des matériaux est basée sur le maintiens de l’usage industriel.

Conçue spontanément à travers un processus neo-traditionel nommé Plasto-art, cette sculpture est composée essentiellement d’objets jetés tel que des sacs non-biodégradables, du bois trouvé et des objets reconvertis, utilisant une technique traditionnelle de tissage de panier pour rassembler le tout.


Artist / Artiste


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© Concordia University