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https://www.concordia.ca/content/shared/en/events/artsci/sociology-anthropology/2019/10/16/altar-de-muertos-at-concordia.html

Exhibitions

Altar de Muertos at Concordia

Date and time
Date & time

October 16, 2019 – November 30, 2019
10 a.m. – 12 p.m.

Where
Where

Room Department Hall
Henry F. Hall Building
1455 De Maisonneuve Blvd. W.
Sir George Williams Campus

Cost
Cost

This event is free

Wheelchair accessible
Wheelchair accessible

Yes

Organization
Organization

Department of Sociology and Anthropology and the Faculty of Arts and Science

Marielle Franco Altar de Muertos Marielle Franco Altar de Muertos

English version

Le «Dia de los muertos» est une tradition mexicaine qui est célébrée le 2 novembre. Un autel est offert ce jour-là pour commémorer les défunts car il forme un lien avec le passé ce qui nous permet nous nous souvenons de ceux qu’on aime ainsi que des célébrités.

Les offrandes sont symboles de la gratitude et ses origines ont des raisins dans les cosmologies précolombiennes, qui comprends que la vie et la mort sont liées et cyclique. Donc, l’autel est un acte de commémoration qui connecte le passé et le présent.

L’autel est dédié à Marielle Franco, une activiste brésilienne comme un geste de gratitude ainsi pour maintenir sa mémoire vivante. La promulgation de la tradition, la mise en place de sa figure en premier plan, nous confronte avec la relation très intime que les latino-américaines ont avec la mort : régimes brutaux ont créé la quotidienneté de la violence.

Cet autel s’assied mal à l’aise vis-à-vis les réalités qui semblent contradictoires, ainsi qu’il célèbre la vie de Franco et les raisons tragiques de son décès.


Día de los muertos is a Mexican tradition about memory and the resignification of the present. An altar commemorates those who came before us, our loved ones that have passed away and important public figures.

The tradition of the altar is rooted in pre-Columbian cosmologies that understand life and death as inextricably linked and cyclical and in continuous transformation. The altar also symbolizes gratitude, expressed through the use of various symbols called ‘offerings.’ The altar is thus an act of remembrance that connects the past with the present.

Organizers dedicate this alter to Marielle Franco, a Brazilian and Black activist, to keep her memory alive. Placing Franco as the centrepiece of the altar confronts individuals with the close and continuous relationship with death in Latin America, where brutal interventions and regimes have historically imposed and normalized multiple forms of violence.

This altar, then, sits uncomfortably within realities that seem contradictory, as it celebrates Franco’s life while forcing us to remember the tragic reasons of her passing.

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