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Arts & culture, Exhibitions

Exhibition:
DNA / The Future Life of Objects

Martin Racine
Co-researcher: Philippe Lalande


Date & time
Monday, October 31, 2016 –
Friday, December 9, 2016
11 a.m. – 6 p.m.
Cost

This event is free

Organization

FOFA Gallery

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1-715

Wheel chair accessible

Yes

FOFA Gallery / Galerie FOFA
(La version française suit l'anglais)

DNA / The Future Life of Objects, Martin Racine. Image courtesy of the artist.
DNA / The Future Life of Objects, Martin Racine. Image courtesy of the artist.

EN

Originating from a major three-year research-creation team project funded by the FRQSC, this exhibition presents a reflection on the Future Life of Objects, based on the metaphor of a biological research lab focusing on the study of DNA.

What do a human, a rose, and a bacterium have in common? Each of these things — along with every other organism on Earth — contains the molecular instructions for life, called deoxyribonucleic acid or DNA. Encoded within this DNA are the directions for traits as diverse as the colour of a person’s eyes, the scent of a rose, and the way in which bacteria propagate to infect a lung cell.

Just as DNA is found in nearly every living cell, can we imagine a future where even artificial objects encrypt a genetic code? This interactive exhibition presents a critical and somewhat subversive point of view on the world of objects, where the visitor is invited to manipulate distorted interactive objects, or play the role of a scientific investigator called on to discover the interior organs of an object, through hand held scanners and X-Rays.

Exposition :
ADN / La vie future des objets
Martin Racine
Co-chercheur : Philippe Lalande

Le 31 octobre au 9 décembre 2016

FR

Issue d’un important projet collaboratif de recherche-création de trois ans subventionné par le FRQSC, cette exposition présente une réflexion sur la vie future des objets basée sur la métaphore d’un laboratoire de recherche spécialisé dans l’étude de l’ADN.

Qu’est-ce qu’un être humain, une rose et une bactérie ont en commun? Ils possèdent, à l’instar de tous les organismes de la Terre, les instructions moléculaires qui régulent la vie : l’ADN ou acide désoxyribonucléique. L’ADN encode les instructions qui déterminent des caractéristiques aussi variées que la couleur des yeux d’une personne, le parfum d’une rose ou le mode de propagation d’une bactérie infectant une cellule du poumon.

Presque toutes les cellules vivantes contiennent de l’ADN. Pouvons-nous imaginer un avenir où même les objets artificiels auraient un code génétique? Cette exposition interactive propose une vision critique et quelque peu subversive du monde des objets. Les visiteurs sont invités à manipuler des objets interactifs déformés ou à se mettre dans la peau d’un chercheur scientifique appelé à découvrir les organes internes d’un objet au moyen de numériseurs à main et des rayons X.

Artist / Artiste

EN

Martin Racine is Associate Professor and Graduate Program Director in the Department of Design and Computation Arts, at Concordia University. He holds a PhD in Design, specialized in Design Theory and a Master's degree in Communication Sciences, where he focused on the field of semiotics and cognitive sciences. For over fifteen years, he has been developing research-creation projects in the field of design and has initiated a Research Laboratory related to new technologies (3D printing, 3D scanning) applied to sustainable design. He recently published a book entitled: Julien Hébert, fondateur du design moderne au Québec.

FR

Martin Racine est professeur agrégé et directeur des programmes d’études supérieures au Département de design et d’arts numériques de l’Université Concordia. Il détient un doctorat en design avec spécialisation dans la théorie du design ainsi qu’une maîtrise en sciences de la communication. Il se concentre sur la sémiotique et les sciences cognitives. Pendant plus de quinze ans, il a élaboré des projets de recherche-création en design. Il a également mis sur pied un laboratoire de recherche portant sur l’application des nouvelles technologies (impression 3D, numérisation 3D) au design durable. Il a récemment publié un livre intitulé Julien Hébert, fondateur du design moderne au Québec.


Co-Researcher / Co-chercheur

EN

Philippe Lalande is a professor at the School of Design, University of Montreal. He holds a Master of Design degree from the Royal College of Art in London. His research spans various subjects related to the application of 3D modelling techniques to the design process, in particular Rapid Prototyping. Since joining the University of Montreal, Lalande has taught courses and workshops related to this area of specialization as well as to the Professional Practice of Design. Between 2009 and 2013, he was chair of the School of Design. Lalande is founder and director of Formlab, a research facility at the School of Design dedicated to the development of physical and virtual modelling techniques.

Professeur à l’École de design de l’Université de Montréal, Philippe Lalande est titulaire d’une maîtrise en design du Royal College of Art de Londres. Ses recherches portent sur divers aspects de l’application des techniques de modélisation 3D au processus de conception, et notamment au prototypage rapide. Depuis qu’il s’est joint au corps professoral de l’Université de Montréal, Lalande a donné divers cours et ateliers portant sur ce domaine de spécialisation ainsi que sur l’exercice professionnel du design. De 2009 à 2013, il a dirigé l’École de design. Lalande est le fondateur et le directeur de Formlab, un centre de recherche de l’École de design consacré à la mise au point de techniques de modélisation physiques et virtuelles.


Collaborators / Collaborateurs et collaboratrices

Alexandre Joyce (INDI PhD, Concordia University)
Philippe Caron (BFA, Design and Computation Arts, Concordia)
Hugues Rivest (BFA, École de design, Université de Montréal)
Elio Bidinost (Sensor Lab Technician, Design and Computation Arts, Concordia)
Cecilia Lico (Master's, École de design, Université de Montréal)
Samuel Tissot (BFA, Design and Computation Arts, Concordia)
Mark Unterberger (BFA, Design and Computation Arts, Concordia)
Émile Lemay-Racine (BFA, École de design, Université de Montréal)
Jahon Torbati (BFA, École de design, Université de Montréal)
Edward Nyamenkum (BFA, Design and Computation Arts, Concordia)
Mario Miranda Luévano (Master’s, Universidad del Caribe, Mexico, ELAP Program)


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