Skip to main content
Exhibitions, Arts & culture

Concordia Remembers 2015
DITA
Dayna Danger


Date & time
Saturday, October 31, 2015 –
Tuesday, December 1, 2015 (all day)
Cost

This event is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Image Grid

Wheel chair accessible

Yes

Courtyard / Cour intérieur
(La version française suit l'anglaise)

Dita, Dayna Danger. Concordia Remembers 2015. Ste-Catherine st. view.

EN

Concordia Remembers is an annual exhibition hosted by the Faculty of Fine Art Gallery (FOFA) in the month of November. The initiative seeks to offer a vision of peace, is a call to thoughtful engagement, an invitation to consider the role of memorial through image.

Remembrance, commemoration, empowerment and freedom are some of the concepts explored by artist Dayna Danger in her photograph titled Dita from the series Big ‘Uns.

Dita, an Indigenous trans person stands confidently in the centre of the image; their* portrait signifies the strength and resilience of their predecessors and peers. They hold moose antlers over their reproductive area, referencing the fetishized trophies made from animal parts that are acquired in sport hunting, which has widely replaced hunting for sustenance.

The antlers in this instance represent the violence towards animals and the paralleled objectification of women, and women identified trans. Sport hunting terms such as ‘rack’ used interchangeably in reference to both animals and women are indicative of this form of oppression.

In repossessing the antlers and asserting her sexuality, Dita is empowered to communicate a message of celebration, hope and of deeper understanding.

Danger’s photograph of Dita honours the trans women of colour who have gone missing or have been murdered. The number is extremely high, estimated that worldwide one transgender person is murdered every three days. In Canada, the homicide rate of murdered and missing Indigenous women is roughly 4.5 times higher than that of all other women in Canada.

During this time of heightened acknowledgement of remembrance and peace, this artwork celebrates the people who stand behind the belief that every one of us is born free and equal in dignity and rights.

* Dita prefers "they" as a pronoun for their own identification as it aligns with their two-spirit identity. Two-spirit identity refers to individuals who identify with both male and female gender roles, a concept and term embraced by Indigenous cultures for many centuries.

The FOFA Gallery gratefully acknowledges the support of Concordia University's Office of the President and Vice-Chancellor.

Concordia se souvient 2015
Dayna Danger

Novembre 2015

FR

Concordia se souvient est une exposition annuelle présentée en novembre par la galerie FOFA (de la Faculté des beaux-arts de Concordia). L’initiative, une invitation à réfléchir au rôle de mémoire par l’image, offre une vision de paix et appelle à un engagement réfléchi.

Souvenir, commémoration, autonomisation et liberté sont quelques-uns des concepts explorés par l’artiste Dayna Danger dans sa photographie de la série Big ‘Uns intitulée Dita.

Dita, un transgenre autochtone, se tient debout avec assurance au centre de l’image. Son portrait évoque la force et la résilience de ses prédécesseurs et de ses pairs. Dita tient des bois d’orignal devant ses organes génitaux, faisant référence aux trophées fétichisés faits de parties d’animaux tués lors de chasses sportives, lesquelles ont largement remplacé les chasses de subsistance.

Dans ce cas-ci, les bois représentent la violence faite aux animaux et l’objectification des femmes et des personnes trans. En anglais, des termes de chasse sportive, comme « rack » (ramure, poitrine), utilisés de façon interchangeable en parlant des animaux et des femmes, sont symptomatiques de cette forme d’oppression.

En reprenant possession des bois et en faisant valoir sa sexualité, Dita s’autorise à communiquer un message de célébration, d’espoir et de compréhension profonde.

La photographie de Dita par Dayna Danger rend hommage aux femmes trans de couleur portées disparues ou assassinées. Leur nombre est extrêmement élevé. On estime qu’une personne transgenre est assassinée tous les trois jours dans le monde. Au Canada, le nombre de femmes autochtones assassinées et portées disparues est environ 4,5 fois plus élevé que pour les autres femmes.

En ce moment de commémoration du souvenir et de la paix, cette œuvre célèbre les personnes qui croient que tous les êtres humains naissent libres et égaux en dignité et en droits

* En anglais, Dita préfère utiliser le pronom « they » pour parler de soi, car cela correspond mieux à son identité bispirituelle. L’identité bispirituelle fait référence aux personnes qui s’identifient aux rôles masculin et féminin, un concept et un terme adopté par les cultures autochtones il y a des siècles.

La Galerie FOFA tient à remercier le soutien du Bureau du recteur et vice-chancelier de l'Université Concordia.

Biography / Biographie

EN

Dayna Danger is an emerging Metis/Ojibway/Polish artist raised in Winnipeg, Manitoba. She currently lives in Montreal, QC while obtaining her Graduate degree in Studio Arts (Photography) from Concordia University. 

FR

Artiste émergente Métis, Ojibway et polonaise, Dayna Danger a grandi à Winnipeg, au Manitoba. Elle vit à Montréal (Québec) où elle effectue une maîtrise en beaux-arts au département Studio Arts (photographie) de l’Université Concordia.


Back to top

© Concordia University