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Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
La Perle Noire
Nikhil Chopra


Date & time
Tuesday, September 8, 2015 –
Friday, October 23, 2015
11 a.m. – 7 p.m.
Cost

Admission is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room 1.715, FOFA Gallery

Wheel chair accessible

Yes

Curator / Commissaire: Renee Baert

Main Space / Espace principal 
(La version française suit l'anglais)

Stills from video documentation of La Perle Noire performance (2015). Nikhil Chopra. FOFA Gallery. Documentation by Victor Arroyo.

EN

The FOFA Gallery, curator Renee Baert, and Cargo Curatorial Group are pleased to present Nikhil Chopra's new site-specific work La Perle Noire, occupying the FOFA Gallery's Main Space. The Goa-based artist is known for durational performances presented throughout the world which bridge theatre, painting, performance, live arts and drawings. This is his first Canadian exhibition.

La Perle Noire is a 57-hour drawing performance exploring questions of identity and difference, exoticism and the everyday.

The performance will begin in Jarry Park, where, arriving in a bike caravan from FOFA Gallery on the morning of September 18th, Chopra will install a continuous cloth lining across the window spaces of the park's octagon gazebo to use as a canvas for his drawings. Assuming different personae, dressed in various costumes, Chopra will work and live within the gazebo and wander in the park’s surround over a period of three days. At sunset on September 20, the cloth lining will be removed from the gazebo and transported, again by bicycle caravan, to the FOFA Gallery. There, the canvas will be reversed and hung with the drawings facing outward, creating a ghost gazebo in the gallery, where it will remain installed until October 23. Other mementos of the event, including photographs and costumes, will also be showcased the gallery space.

In this series, the different fictional characters whose identity Chopra animates in each locale have a quality of the mythic yet also derive from collective histories. La Perle NoireLe Marais in Paris (2014), was an homage to Josephine Baker, - known as 'The Black Pearl’ in the shimmering era of the 1920s Paris - and to the neighborhood’s long trade in precious metals jewels. In the Kochi/Muziris Biennale (2014), the title referenced black pepper and the shaping influence of the colonial spice trade along the Malabar coast. For the 12th Havana Biennial (2015) he was a captive, painting the views visible from his cage until he freed himself. In Montreal, the fluidity of gender that is a frequent feature of Chopra’s performances is given particular emphasis. The work is inspired by contemporary struggles over issues of sexual and racial identities and difference, and explores resonances of the exotic. The instrument for drawing in this event is lipstick, a choice consistent with Chopra’s use of diverse everyday materials, but also one that adds the element of scent and embodies questions of masculinity and femininity.

Exposition
La Perle Noire
Nikhil Chopra

8 septembre - 23 octobre, 2015, 11h - 19h

FR

La Galerie FOFA, la commissaire Renee Baert et le collectif CARGO: Commissaires regroupés ont l’honneur et le plaisir de vous présenter la nouvelle œuvre in situ de Nikhil Chopra: La Perle Noire. La toute première exposition en terre canadienne de l’artiste goan se déroulera dans la grande salle de la Galerie FOFA ainsi qu’au parc Jarry, à Montréal. Célèbre pour les performances de longue durée qu’il exécute aux quatre coins du monde, M. Chopra fait appel au théâtre, à la peinture, au spectacle, à l’art en direct et au dessin.

Performance dessinée déployée sur 57 heures et plusieurs sites, La Perle Noire illustre d’éternels dilemmes comme l’identité et la différence ou l’exotisme et le quotidien. De même, elle explore les multiples valences associées à la notion de lieu.

La performance dessinée débutera au parc Jarry. Parti de la Galerie FOFA, M. Chopra y arrivera le matin du 18 septembre à la tête d’une caravane cycliste. Dans un premier temps, il couvrira d’une revête en étoffe les baies de la gloriette octagonale; ce matériau servira de toile pour ses dessins. Incarnant différents personnages et arborant divers costumes, le performeur habitera le pavillon et y travaillera durant trois jours, se permettant à l’occasion des flâneries dans le parc. Le 20 septembre, au coucher du soleil, l’œuvre picturale sera retirée de son cadre, puis transportée par caravane cycliste jusqu’à la Galerie FOFA. Là, elle sera retournée et suspendue de sorte que les dessins s’orientent vers l’extérieur. Cette intervention créera, au cœur de la galerie, un simulacre de gloriette. Des artefacts, notamment des photos et des costumes, de la performance seront exposés en parallèle jusqu’au 23 octobre.

Dans cette série, Nikhil Chopra anime l’identité de divers personnages fictifs. Si ces derniers possèdent un statut quasi mythique à l’échelle locale, ils appartiennent néanmoins au récit collectif. Ainsi La Perle Noire : Le Marais à Paris (2014) rend à la fois hommage à Joséphine Baker, la Vénus d’ébène de la Ville Lumière dans les années folles, et à ce quartier de la capitale française longtemps réputé pour le commerce des bijoux en métal précieux. Dans le cadre de la Biennale de Kochi-Muziris, en 2014, le titre de l’œuvre renvoie au poivre noir et à l’influence déterminante du commerce des épices le long de la côte de Malabar, à l’époque coloniale. À l’occasion de la XIIe Biennale de La Havane, en 2015, l’artiste est tenu en captivité : jusqu’à ce qu’il parvienne à se libérer, il ne peint que ce qu’il voit depuis sa cage. À Montréal, la fluidité des genres – thématique fréquente des performances de M. Chopra – fait l’objet d’une mise en relief toute particulière. Inspirée par les débats actuels sur les questions de différence et d’identité raciales et sexuelles, la création explore les résonances de l’exotisme. Le dessin est fait au rouge à lèvres : d’une part, ce médium s’inscrit dans la logique de l’utilisation par l’artiste de divers objets du quotidien; d’autre part, il éveille un autre sens, l’odorat pour être précis, et intègre les notions de masculinité et de féminité.  

Video Documentation of Nikhil Chopra's
Performance: La Perle Noire

La documentation vidéo sur la performance de
Nikhil Chopra, La Perle Noire

   

The video documentation of Nikhil Chopra’s performance La Perle Noire was produced by media artist Victor Arroyo who is currently completing a Master of Fine Arts degree with a concentration in film production at Concordia University.

Arroyo captured the significant moments of Nikhil Chopra’s three-day performance, from his dressing into costume, the departure from the FOFA Gallery, the bicycle ride to the park and many of the beautiful, subtle moments of the artist’s time in the park to his return to the gallery.

This documentary is a stunning depiction of the calm and layered sentiment that Nikhil Chopra’s performance embodied. It also illustrates the warm community engagement that evolved over time.

La documentation vidéo sur la performance de Nikhil Chopra, La perle noire, a été réalisée par l’artiste des médias Victor Arroyo, qui poursuit actuellement une maîtrise en beaux-arts avec spécialisation en production cinématographique, à l’Université Concordia.

Durant les trois jours qu’a duré la performance de Nikhil Chopra, Victor a suivi l’artiste afin de capturer les moments forts de son œuvre, alors qu’il revêt son costume, à l’heure de son départ de la galerie FOFA, durant son parcours en bicyclette vers le parc, tout au long de son séjour sur les lieux de l’intervention, jusqu’à son retour à la galerie.

Outre de décrire de manière saisissante le calme et la superposition de sentiments qu’évoque la performance de Nikhil Chopra, le documentaire de Victor révèle un engagement communautaire empreint de chaleur qui évolue avec le temps.

Biographies

Artist / Artiste

EN

Nikhil Chopra is an artist based in Goa, whose durational performative works blur the boundaries between theatre and painting, performance and drawing.

His performances began in 2010 with a series of Memory Drawings, an exploration of colonial history, in which he inhabited the persona of a turn of the century figure, Yog Raj Chitrakar. This character assumed different aspects, changing between masculine and feminine identities, and moving between closed and public spaces in response to the different locales and their histories. Other performances include inside out (San Gimignano, 2012, 99 hours), in which Chopra lived and worked within the Arco dei Becci exhibition space and assumed the guise of different personae in his wanderings through the town and countryside; Blackening II (Berlin, 2013, 5 hours) in which, naked, and eyes covered with duct tape, he made drawings on the walls with charcoal and white chalk, in the presence of the unseen audience and Coal on Cotton at the Manchester International Festival (2013, 65 hours) displaying a large charcoal panorama executed in successive personae as farmer, textile worker and industrial magnate; La Perle Noire, at the 12th Havana Biennial (2015) where, locked inside a cage for three days, he painted what was in view, then hacksawed his way free.

In Montreal, Chopra will present La Perle Noire, the fourth iteration of his newest series. It consists of a 57-hour drawing performance in the gazebo in Parc Karry, followed by the installation of these drawings at the FOFA Gallery.

FR

Aujourd’hui installé à Goa, Nikhil Chopra privilégie l’œuvre-spectacle continue. Dans ses créations, il emprunte aussi bien au théâtre qu’à la peinture, au dessin qu’à l’art action.

Il inaugure le cycle de ses performances en 2010 avec la série Memory Drawings (« dessins de mémoire »), où il campe un personnage issu de la belle époque, Yog Raj Chitrakar. Suivant les lieux et leur histoire, il revêt divers aspects, il mêle rôles masculins et féminins, il se déplace d’espaces publics en endroits clos... En 2012, il présente à San Gimignano l’œuvre inside out (« à l’envers ») : pendant 99 heures, il vit et travaille dans une salle d’exposition de l’Arco dei Becci. Selon qu’il se balade en ville ou dans la campagne environnante, il modifie son apparence. Un an plus tard, à Berlin, il propose Blackening II (« noircissement II »). Cinq heures durant, nu et aveuglé par un bandeau de ruban adhésif entoilé, il dessine au fusain et à la craie sur les murs, et ce, devant un auditoire qu’il ne peut distinguer, mais qu’il pressent. La même année, il imagine Coal on Cotton (« charbon sur coton ») au festival international de Manchester : personnifiant un fermier, un ouvrier du textile puis un magnat de l’industrie, il exécute en 65 heures un vaste panorama au fusain. En 2015, lors de la XIIe Biennale de La Havane, il crée La Perle Noire. Enfermé dans une cage, il peint ce qu’il a sous les yeux. Au bout de trois jours, il emploie une scie à métaux pour recouvrer sa liberté.  

Dans sa mouture montréalaise, La Perle Noire prendra la forme d’une performance dessinée, réalisée en 57 heures dans la gloriette du parc Jarry. Illustrant d’éternels dilemmes comme l’identité et la différence ou l’exotisme et le quotidien, explorant en outre les multiples valences associées à la notion de lieu, les œuvres qui en découleront seront ensuite exposées à la Galerie FOFA. 


Curator / Commissaire

EN

Renee Baert is a Montreal-based independent curator and founding member of Cargo Curatorial Group, a non-profit organization supporting curatorial projects. Exhibitions she has curated and co-produced through Cargo since 2011 include: Fashioning the Intangible – the conceptual clothing of Ying Gao, a solo exhibition of electronic and other garment works by the Canadian designer (Centre de Design de l’UQAM and Textile Museum of Canada); Two Corners, a drawing installation by Berlin artist Monika Grzymala (Arsenale); Out of Line, a multi-curator, multi-venue exhibition on contemporary drawing practices (Oboro, La Centrale, Arsenale);Shilpa Gupta – will we ever be able to mark enough?, a solo exhibition of the Mumbai artist (Fonderie Darling, Montreal with three-venue European tour); and MetroLines, a sequential show by various artists of large scale drawing billboard installations at the platform level of Place des Arts Metro. She has written extensively on contemporary art and is co-editor (with Katy Deepwell) of the “Curatorial Strategies” issue of n.paradoxa (2006). The installation by Nikhil Chopra is a later manifestation of the Out of Linedrawing project.  

FR

Commissaire autonome établie à Montréal, Renee Baert participe à la fondation de CARGO: Commissaires regroupés, un organisme sans but lucratif qui facilite les projets de commissariat d’art. Au nombre des événements que, depuis 2011, Mme. Baert organise et coproduit par l’intermédiaire de CARGO, soulignons : L’intangible en tant que matière : créations vestimentaires de Ying Gao, exposition solo des œuvres de mode et d’électronique de la designer canadienne, tenue au Centre de design de l’UQAM ainsi qu’au Textile Museum of Canada; Deux angles, installation de la dessinatrice berlinoise Monika Grzymala montée à L’Arsenal]; Au-delà de la ligne, présentation sur les pratiques actuelles de dessin organisée par plusieurs commissaires et programmée dans trois lieux d’art, soit les galeries Oboro, La Centrale et L’Arsenal; will we ever be able to mark enough? (« serons-nous un jour capables de laisser notre marque? »), expo solo de l’artiste mumbaite Shilpa Gupta qui fait escale dans trois villes d’Europe avant de jeter l’ancre à la Fonderie Darling, à Montréal; et MetroLines (« lignes de métro »), représentation séquentielle de dessins à grande échelle conçus par divers artistes sur des panneaux d’affichage situés sur la plateforme de la station Place-des-Arts du métro montréalais. Auteure de nombreux écrits sur l’art contemporain, Mme. Baert coédite avec Katy Deepwell en 2006 le numéro Curatorial Strategies (« stratégies de conservation ») de la revue n.paradoxa. L’installation de Nikhil Chopra s’inscrit dans le cadre d’Au-delà de la ligne, vaste projet artistique axé sur le dessin. 

Special thanks / Remerciements

Canada Council for the Arts
Celsius Communications
Cargo Curatorial Group
Ville de Montréal
Dumoulin

Special Events /
Événements speciaux

Artist Talk: Nikhil Chopra
In association with Conversations in Contemporary Art (CICA)

Date: September 17, 2015
Time: 6 p.m. to 7 p.m.
Location: York Amphitheatre, EV 1.615
1515 St-Catherine Ouest

Présentation : Nikhil Chopra
En association avec: Conversations in Contemporary Art (CICA)

Date: 17 septembre 2015
Heure: 18h à 19h
Emplacement: L'amphithéâtre York, EV 1.615
1515 St-Catherine Ouest

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