Skip to main content
Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Lac St-Anne
Richard Cornelisse


Date & time
Monday, April 18, 2016 –
Friday, May 27, 2016
11 a.m. – 5 p.m.
Cost

This event is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery, EV 1.715

Wheel chair accessible

Yes

Software Programmer: Anthony Palomba

Black Box / Boîte noire
(La version française suit l'anglais)

Lac St-Anne (video still), Richard Cornelisse. Programming by Anthony Palomba.
Lac St-Anne (video still), Richard Cornelisse. Programming by Anthony Palomba.

EN

Richard Cornelisse's Lac St-Anne is an interactive, multi-screen, non-linear audio/video documentary that depicts an experiential portrait of Lac St. Anne located in northern Alberta, Canada. The artist's depictions of the geography, history and people of this region act as historical residues. Although the artist's video depictions are largely indirect and fluid, the work attempts to illustrate psychological traces of the land, the personal relationship within it and the sense of mystery that contains it. The intertwining of histories and happenings are meant to appeal to the senses in a manner that speaks to our emotional connections to place, the paradoxes that define it and the possible transcendent realities within it.

The installation is made of interchangeable sounds and images that can be experienced in a variety of ways. The viewer initially 'wakes' the system by stepping in front of a screen, activating infrared waveform technology, which processes the corresponding data. This data, corresponding to the viewer's specific engagement with the work, determines the video and audio sequence, which manifest through an array of images lasting anywhere from 10 seconds to 1 minute in length. The narrative unfolds through randomized video and audio clips, a montage of audio to video or video-to-video clips in constant reconfiguration. The structure is always participatory, fluid, unique and, to some degree, individualized. Cornelisse's work explores how cinematic language can operate as a type of phenomenological portraiture, also considering how it is mediated and how it may inform a specific way of looking at this special part of the world.

Exposition
Lac St-Anne
Richard Cornelisse

Développeur logiciel: Anthony Palomba

18 avril - 27 mai, 2016

FR

Lac St-Anne est un documentaire audio-vidéo interactif, non linéaire et projeté sur écrans multiples. Richard Cornelisse y dresse un portrait expérientiel de Lac Sainte Anne, comté du nord de l’Alberta, au Canada. Ses descriptions de la géographie, de l’histoire et des gens de la région tiennent lieu de résidus historiques. Bien que le contenu vidéo soit principalement indirect et fluide, l’artiste tente d’y dépeindre des traces psychologiques de la terre, la relation personnelle qu’elle renferme de même que l’impression de mystère qui l’entoure. Le mélange d’histoires et d’événements vise à éveiller les sens de manière à solliciter nos connexions émotionnelles avec le lieu, les paradoxes qui le définissent ainsi que les réalités transcendantes potentielles qu’il contient.

L’installation se compose de sons et d’images interchangeables, dont on peut faire l’expérience de différentes manières. Le spectateur « réveille » d’abord le système en se plaçant devant un écran afin d’activer une technologie d’ondes infrarouges, qui traite les données correspondantes. Ce sont ces données qui, selon la manière dont le spectateur interagit avec l’œuvre, vont déterminer la séquence vidéo et audio sous forme d’images se succédant pendant 10 secondes à 1 minute. Le récit se dévoile de manière aléatoire à travers des clips vidéo et audio, l’évolution de l’audio à la vidéo ou d’une vidéo à l’autre étant soumis à une constante reconfiguration. La structure est toujours participative, fluide, unique et, dans une certaine mesure, personnalisée. L’œuvre explore le langage cinématique en tant que forme de portrait phénoménologique. L’artiste examine aussi la manière dont ce langage sert d’intermédiaire et contribue à une vision distincte de ce coin particulier du monde.

Biographies

EN

Richard Cornelisse is a visual technologist who works with a variety of traditional, experimental and emerging technologies in order to expand the field of image acquisition and exhibition. Cornelisse’s graphic projections for musical artists and installations were created with a combination of analog and digital tools, such as oscilloscopes, Super 8 film, paint in conjunction with code and live motion graphics software. Richard obtained a degree in English and RTF from the University of Texas and graduated with an MFA from the Mel Hoppenheim School of Cinema with a focus on Film Production. He is currently in production on an interactive audio/video installation that will read minds.

 

FR

Technologue visuel, Richard Cornelisse recourt à une variété de technologies traditionnelles, expérimentales et émergentes afin de diversifier la pratique de l’acquisition et de l’exposition d’images. Ses projections graphiques, réalisées pour des musiciens et des installations, combinent des outils analogiques et numériques − tels que des oscilloscopes, des films super-8 et de la peinture − associés à des codes et à des logiciels graphiques de mouvement en direct. Titulaire d’un double baccalauréat en études anglaises et en radio-télévision-film, Richard Cornelisse possède également une maîtrise ès beaux-arts en production cinématographique de l’École de cinéma Mel Hoppenheim. Il travaille actuellement à une installation audio-vidéo qui lira dans les pensées.

EN

Anthony Palomba studied computer science as well as music composition and has gone on to explore the many cross currents of art and technology. He brings many years of software development experience to the process of expressing creative ideas through various technologies. As a composer and sound designer he explores the use of these technologies to create new musical languages and expression. Likewise, many years in the game industry has made him well versed in the visual arts and generative graphics.

FR

Anthony Palomba a étudié l’informatique et la composition musicale avant de s’intéresser aux multiples disciplines au croisement de l’art et de la technologie. Il recourt à son expérience approfondie du développement logiciel pour exprimer des idées créatives au moyen de technologies diverses. Compositeur et concepteur sonore, il explore l’utilisation de ces technologies pour inventer des expressions et langages musicaux. En outre, ses nombreuses années dans l’industrie du jeu en font un spécialiste des arts visuels et du graphisme génératif.


Back to top

© Concordia University