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Arts & culture, Exhibitions

Concordia Remembers 2016
Crisis
Victor Arroyo


Date & time
Tuesday, November 1, 2016 –
Wednesday, November 30, 2016
11 a.m. – 6 p.m.
Cost

This event is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Room FOFA Gallery Courtyard

Wheel chair accessible

Yes

FOFA Gallery Courtyard 
(La version française suit l'anglais)
(El texto en español continua despues del texto en francés)

Crisis, Victor Arroyo. Image courtesy of the artist.

EN

Concordia Remembers is an annual exhibition hosted by the Faculty of Fine Art Gallery (FOFA) in the month of November. The initiative seeks to offer a vision of peace, is a call to thoughtful engagement, an invitation to consider the role of memorial through image.

Victor Arroyo is a Mexican-Canadian media artist whose research and practice engages with the disappearance of personal and collective memory and how, through political and activist art, new configurations of memory can be re-instituted.

The image titled Crisis is a reflection on the Mexican crisis of 1994, a socio-political upheaval sparked by the Mexican government's sudden devaluation of Mexico's national currency in December 1994, coinciding with the North American Free Trade Agreement and the uprising of the EZLN. 

“Mexico had changed, and my photograph is just one of many possible representations. It's not the result of a conscious impulse to document the Mexican social crisis, rather a subjective reflection on the micro-social consequences of this crisis. This photograph, in a sense, is against hegemonic representations of the Mexican crisis in 1994, opening the space to alternative rhetoric and rituals against forgetting. This photograph is my personal memorial to the 1994 Mexican crisis, functioning symbolically as a public memorial to this crisis, with the intention to broaden the debate on historical authorship."

The FOFA Gallery gratefully acknowledges the support of Concordia University's Office of the President and Vice-Chancellor.

FR

Concordia se souvient 2016
Crisis
Victor Arroyo

Novembre 2016
Cour extérieur de la Galerie FOFA

L’exposition Concordia se souvient est organisée chaque année en novembre par la Galerie de la Faculté des beaux-arts (FOFA). Visant à présenter une vision de paix, cette initiative se veut un appel à l’engagement réfléchi et une invitation à examiner le rôle de la commémoration à travers l’image.

Victor Arroyo est un artiste médiatique mexicano-canadien. Sa recherche et sa pratique abordent la disparition de la mémoire personnelle et collective ainsi que la façon dont de nouvelles formes de souvenir peuvent être créées grâce à l’art politique et activiste.

L’image intitulée Crisis illustre la crise mexicaine de 1994. Ce bouleversement sociopolitique a été provoqué par le gouvernement mexicain lorsqu’il a subitement dévalué la monnaie nationale au mois de décembre de l’année d’entrée en vigueur de l’Accord de libre-échange nord-américain.

« Le Mexique avait changé. Ma photo n’est qu’une des nombreuses représentations que l’on pouvait en faire. Elle ne découle pas d’un désir soudain de décrire la crise sociale que vivait le Mexique, mais plutôt d’une réflexion subjective sur les conséquences microéconomiques et sociales de la crise. Dans un certain sens, cette photographie va à l’encontre des représentations hégémoniques de la crise mexicaine de 1994; elle ouvre la voie aux autres discours et aux rituels contre l’oubli. Cette photo représente mon propre souvenir de cette débâcle; elle tient symboliquement le rôle d’une commémoration publique, visant à élargir le débat sur la paternité de l’histoire. »

La Galerie FOFA remercie le Cabinet du recteur et vice-chancelier de l’Université Concordia pour son soutien.

ESPAÑOL

Concordia Remembers 2016
Crisis
Victor Arroyo

Noviembre del 2016
Patio de la galeria de la facultad de bellas artes (FOFA)

Concordia Remembers es una exposición anual organizada por la galeria de la facultad de bellas artes (FOFA) en el mes de Noviembre. Esta iniciativa no solo busca reposicionar la figura del monumento a través de la imagen sino es tambien una invitación reflexiva a la paz y contemplacion.

Víctor Arroyo es un artista visual México-Canadiense, cuya investigación y práctica artistica es acerca de la desaparición de la memoria personal y colectiva y cómo a través del arte político y activista, nuevas configuraciones de la memoria pueden subsistir.

La imagen titulada Crisis es una reflexión sobre la crisis mexicana de 1994, una epoca turbulenta provocada por la repentina devaluación de la moneda nacional de México en diciembre de 1994, coincidiendo con el Tratado de Libre Comercio de América del Norte y el levantamiento del EZLN.

México había cambiado y esta fotografía es solo una representación de muchas posibles. No es el resultado de un impulso consciente para documentar la crisis social Mexicana, es realmente un acercamiento micro y subjetivo de las consecuencias sociales de esta crisis. Esta fotografía en cierto sentido está en contra de las representaciones hegemónicas de la crisis mexicana de 1994, abriendo el espacio hacia otras retóricas y otros rituales en contra del olvido. Esta fotografía es mi memoria personal de la crisis mexicana de 1994, funcionando, a su vez, simbólicamente como un memorial público de esta crisis, con la intención de ampliar el debate sobre el significado histórico y la propiedad histórica.

Artist / Artiste / Artista

EN

Victor Arroyo is an artist, researcher and social activist working with experimental and documentary practices in video and installation art. His work is concerned with the changing nature of revolutionary praxis, or what is often referred to as political and activist art. Arroyo is also interested in material culture, landscape and identity through the critical lens of postmodern geography, specifically notions of discursive diasporas, geographies of exclusion and structural violence. His research and practice engages with the disappearance of personal and collective memory and how, through political and activist art, novel configurations of memory can be re-instituted. Arroyo is currently completing his doctorate studies at Concordia University.

FR

Artiste, chercheur et activiste, Victor Arroyo exerce des pratiques expérimentales et documentaires dans le domaine de la vidéo et des installations. Son travail est axé sur la nature changeante de la praxis révolutionnaire, que l’on appelle souvent art politique et activiste. Arroyo s’intéresse également à la culture matérielle, au paysage et à l’identité abordée sous l’angle critique de la géographie postmoderne, et plus particulièrement aux notions de diaspora discursive, de géographie de l’exclusion et de violence structurelle. Sa recherche et sa pratique abordent la disparition de la mémoire personnelle et collective ainsi que la façon dont de nouvelles formes de souvenirs peuvent être créées grâce à l’art politique et activiste. Arroyo termine actuellement ses études doctorales à l’Université Concordia.

ESPAÑOL

Victor Arroyo es un artista, academico y activista social que utiliza video arte e instalación con un acercamiento político y activista. Su trabajo se enfoca en la relacion entre el paisaje, la identidad y la cultura material vista a través de la geografía posmoderna y teoria critica, utilizando nociones tales como violencia estructural, diásporas discursivas y geografías de exclusión. Su investigación y práctica artistica es acerca de la desaparición de la memoria personal y colectiva y cómo a través del arte político y activista, nuevas configuraciones de la memoria pueden circular. Actualmente se encuentra cursando sus estudios de doctorado en Concordia University en Montreal, Canada.


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