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Studio arts, Conferences & lectures

Conversations in Contemporary Art Presents Crystal (Mikinaak) Migwans

In collaboration with Concordia's TextilesTradeTime symposium

Date & time

Friday, October 18, 2019
6 p.m. – 7:30 p.m.

Cost

No Fee

Where

Visual Arts Building
1395 René Lévesque W. Room 114

Wheelchair accessible

Yes

CICA-CCM3
"This conversation is an offering of words for water and weavers." 

Anishinaabe mat-weaving is a practice of responsible, reciprocal connection with place. Looking to historical examples while responding to current movements in Indigenous activism, this talk considers the role of weavers in the gendered labours of governance and treaty-making, the significance of bulrushes as the first water protectors, and the terms of our relations with the non-human in the face of ongoing ecological devastation.

Crystal (Mikinaak) Migwans is an Anishinaabe of Wiikwemikoong Unceded Territory and a doctoral candidate in Art History at Columbia University, currently undertaking dissertation research on natural fiber weaving traditions in the Great Lakes. Migwans' work focuses on museum objects as relatives, and the place-making labor of customary artforms. 

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« Cette conversation est dédiée à l’eau et au tissage. »

Le tissage de tapis anishinaabe est une pratique fondée sur un rapport responsable et réciproque avec le lieu. S’appuyant sur des exemples historiques tout en répondant aux mouvements actuels de militantisme autochtone, cette causerie examine le rôle des tisserands et tisserandes dans les travaux genrés de la gouvernance et de la négociation de traités; l’importance des joncs en tant que premiers protecteurs de l’eau; et les modalités de nos rapports avec le non humain à la lumière de la dévastation écologique en cours.

Biographie : Anishinaabe du territoire non cédé de Wiikwemikoong, Crystal (Mikinaak) Migwans est doctorante en histoire de l’art à l’Université Columbia et amorce actuellement des recherches doctorales sur les traditions de tissage de fibres naturelles dans la région des Grands Lacs. Son travail porte sur l’identité familiale des objets de musée et le façonnement du lieu dans les formes d’art traditionnelles.

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This lecture is presented in collaboration with TextilesTradeTime, a series of events at Concordia University exploring the histories, presents and futures of textiles, with a focus on Tiohtiá:ke/Montreal as a locus of trade across cultures, nations, fibres and moments.

Admission for all Conversations in Contemporary Art (CICA) events is free and open to the general public. Seating is first come, first serve and the lectures are held in English. To learn more about CICA and to access recordings of previous lectures, please visit our website.


concordia.ca/cica

 

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