Concordia University

http://www.concordia.ca/content/shared/en/events/finearts/studio-arts/2019/01/11/conversations-in-contemporary-art-presents-ben-davis.html

Arts & culture, Conferences & lectures

Conversations in Contemporary Art Presents Ben Davis

THE MARY-ANN BECKETT-BAXTER MEMORIAL LECTURE

Date and time
Date & time

January 11, 2019
6 p.m. – 7:30 p.m.

Where
Where

Room 110
Henry F. Hall Building
1455 De Maisonneuve Blvd. W.
Sir George Williams Campus

Cost
Cost

No Fee

Wheelchair accessible
Wheelchair accessible

Yes

Contact
Contact

Sky Goodden

The Studio Arts visiting artist lecture series is proud to partner with the Musée d’art contemporain de Montréal (MAC) to welcome art critic Ben Davis to the stage.
CICA BD v.2

Admission for all Conversations in Contemporary Art events is free and open to the general public. Seating is first come, first serve. The lectures will be held in English.

Tous les événements du programme Conversation in Contemporary Art sont gratuits et ouverts au public. Les sièges sont assignés selon le principe du premier arrivé, premier servi. Les conférences se dérouleront en anglais.


-

“Modern Myths of the Artist's Life”
Since Giorgio Vasari’s The Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects, the place of the artist in society has been inseparable from the myth of the artist’s life. In this lecture, we take a look at the kinds of stories society has told about artists in the last century, and what they tell us about the changing place of art in the contemporary imagination—specifically, through a century’s worth of depictions of artists on film. Starting with the 1934 film The Affairs of Cellini, about the philandering Renaissance goldsmith Benvenuto Cellini, and ranging through John Houston’s florid Toulouse-Lautrec biopic Moulin Rouge (1952), Julian Schnabel’s knowing Basquiat (1996), and Julie Taymor’s steamy Frida (2002), we’ll look at the evolution of the artist on film, and how certain archetypal conflicts and character traits recur and shift emphasis. In some ways, it is this repeating myth, more even than the art to which it is attached, that society needs from its artists. Its evolution and mutation tells us a lot about how visual art persists into the present.

Bio
Ben Davis is an art critic living and working in New York City. He is the author of 9.5 Theses on Art and Class (Haymarket, 2013) and currently National Art Critic for artnet News. He was an editor of The Elements of Architecture (Taschen, 2018). Recent essays have appeared in the books Public Servants: Art and the Crisis of the Common Good (MIT Press, 2016) and The Future of Public Space (Metropolis, 2018). His writings have been featured in Adbusters, The Brooklyn Rail, e-Flux Journal, Frieze, New York, The New York Times, Slate, The Village Voice, and many other venues.

+

"Le mythe moderne de la vie d’artiste"
Depuis Les vies des meilleurs peintres, sculpteurs et architectes de Giorgio Vasari, la place de l’artiste dans la société s’avère indissociable du mythe de sa vie. La conférence abordera le type de récits qu’a livré la société sur l’artiste au siècle dernier, et ce que ceux-ci révèlent quant au rôle changeant de l’art dans l’imagination contemporaine – notamment à travers un siècle de représentations de l’artiste au cinéma. Depuis Les amours de Cellini (1934), au sujet de l’orfèvre séducteur de la Renaissance Benvenuto Cellini, jusqu’au sulfureux Frida (2002) de Julie Taymor en passant par le film biographique chargé de John Huston sur Toulouse-Lautrec, Moulin Rouge (1952), et le Basquiat (1996) éclairé de Julian Schnabel, on examinera l’évolution de l’artiste au cinéma ainsi que la manière dont certains conflits et traits de caractère archétypaux réapparaissent et apportent une nouvelle perspective. D’une certaine façon, c’est ce mythe répété, plus encore que l’art auquel il se rapporte, que la société exige de ses artistes. Son évolution et sa mutation expliquent avec éloquence la pérennité de l’art visuel au temps présent.

Biographie
Ben Davis est un critique d’art qui vit et travaille à New York. Auteur de 9.5 Theses on Art and Class (Haymarket, 2013), il est actuellement critique d’art national pour artnet News. Directeur de publication de The Elements of Architecture (Taschen, 2018), il a également fait paraître de récents essais dans les ouvrages Public Servants: Art and the Crisis of the Common Good (MIT Press, 2016) et The Future of Public Space (Metropolis, 2018). Ses écrits ont figuré dans Adbusters, The Brooklyn Rail, e-Flux Journal, Frieze, New York, The New York Times, Slate, The Village Voice et nombre d’autres publications.

-

Related Links:

Ben Davis
Musée d’art contemporain de Montréal (MAC)
The Department of Studio Arts

Back to top

© Concordia University