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Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Objects of Sound
Philippe Battikha

Date & time

Tuesday, April 23, 2019 –
Friday, May 24, 2019
11 a.m. – 6 p.m.

Cost

Admission is free

Wheelchair accessible

Yes

Main Space and St-Catherine Vitrine / Espace principal et Vitrine Sainte-Catherine
(La version française suit l'anglais)


Halo Halo, Philippe Battikha (2017). Sound installation. Image courtesy of the artist.

EN

“What secret is at stake when one truly listens, that is, when one tries to capture or surprise the sonority rather than the message?”– Jean-Luc Nancy

In the visual art world, sound is often referred to as a contaminant. Great measures are often taken to contain sound within the walls of where it is being produced so as to not contaminate the experience of other exhibitions. But sound threatens space with its ability to reach beyond walls, and questions the suitability of space to the potential experience. Objects of Sound is an attempt at harnessing visual aesthetics as lures towards sound experiences.

Following in a tradition of sound-artists and composers such as Max Neuhaus and R. Murray Schafer, this work asserts that in today’s visually driven society we must pay closer attention to the impact and importance aural environments play in our lives. By recontextualizing habitual sounds and exposing specific aural properties in sound installations, sculptures, and controlled sound environments, these works explore the relationships we have to the sounds that surround us, and their affect on our spaces.


Exposition
Objects of Sound
Philippe Battikha

Du 23 avril au 24 mai 2019

FR

« De quel secret s’agit-il lorsqu’on écoute proprement, c’est-à-dire lorsqu’on s’efforce 
de capter ou de surprendre la sonorité plutôt que le message? » 
– Jean-Luc Nancy

L’art visuel considère souvent le son comme un agent de contamination. À preuve, il recourt fréquemment à de strictes mesures pour le confiner dans l’espace clos où il naît. Ainsi, l’expérience offerte dans les autres salles de l’exposition est préservée de toute pollution sonore. Avec sa capacité à franchir murs et cloisons, le son représente une menace spatiale. Il remet en question l’adéquation de l’espace à l’expérience en puissance. Dans cette optique, l’œuvre Objects of Sound (« objets du son ») tente de gouverner l’esthétisme visuel, leurre posé à la perception acoustique. 

Ma pensée créatrice s’inscrit dans la tradition de compositeurs et d’artistes du son comme Max Neuhaus ou R. Murray Schafer. Selon moi, dans un monde fortement axé sur le visuel, nous devons prêter plus d’attention à l’importance de la sphère sonore et àses répercussions sur nos vies. Conférant un nouveau contexte à des sons banals, révélant les propriétés auditives intrinsèques d’installations acoustiques, de sculptures et d’environnements à sonorité contrôlée, mes œuvres explorent notre rapport aux sons ambiants et à leur incidence spatiale.



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