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Exhibitions, Arts & culture

Exhibition
Lac St-Anne
Richard Cornelisse

Date & time

Monday, April 18, 2016 –
Friday, May 27, 2016
11 a.m. – 5 p.m.

Cost

This event is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W. Room FOFA Gallery, EV 1.715

Wheelchair accessible

Yes

Software Programmer: Anthony Palomba

Black Box / Boîte noire
(La version française suit l'anglais)

Richard Cornelisse Lac St-Anne (video still), Richard Cornelisse. Programming by Anthony Palomba.
Richard Cornelisse Lac St-Anne (video still), Richard Cornelisse. Programming by Anthony Palomba.

EN

Richard Cornelisse's Lac St-Anne is an interactive, multi-screen, non-linear audio/video documentary that depicts an experiential portrait of Lac St. Anne located in northern Alberta, Canada. The artist's depictions of the geography, history and people of this region act as historical residues. Although the artist's video depictions are largely indirect and fluid, the work attempts to illustrate psychological traces of the land, the personal relationship within it and the sense of mystery that contains it. The intertwining of histories and happenings are meant to appeal to the senses in a manner that speaks to our emotional connections to place, the paradoxes that define it and the possible transcendent realities within it.

The installation is made of interchangeable sounds and images that can be experienced in a variety of ways. The viewer initially 'wakes' the system by stepping in front of a screen, activating infrared waveform technology, which processes the corresponding data. This data, corresponding to the viewer's specific engagement with the work, determines the video and audio sequence, which manifest through an array of images lasting anywhere from 10 seconds to 1 minute in length. The narrative unfolds through randomized video and audio clips, a montage of audio to video or video-to-video clips in constant reconfiguration. The structure is always participatory, fluid, unique and, to some degree, individualized. Cornelisse's work explores how cinematic language can operate as a type of phenomenological portraiture, also considering how it is mediated and how it may inform a specific way of looking at this special part of the world.


Exposition
Lac St-Anne
Richard Cornelisse

Développeur logiciel: Anthony Palomba

18 avril - 27 mai, 2016

FR

Lac St-Anne est un documentaire audio-vidéo interactif, non linéaire et projeté sur écrans multiples. Richard Cornelisse y dresse un portrait expérientiel de Lac Sainte Anne, comté du nord de l’Alberta, au Canada. Ses descriptions de la géographie, de l’histoire et des gens de la région tiennent lieu de résidus historiques. Bien que le contenu vidéo soit principalement indirect et fluide, l’artiste tente d’y dépeindre des traces psychologiques de la terre, la relation personnelle qu’elle renferme de même que l’impression de mystère qui l’entoure. Le mélange d’histoires et d’événements vise à éveiller les sens de manière à solliciter nos connexions émotionnelles avec le lieu, les paradoxes qui le définissent ainsi que les réalités transcendantes potentielles qu’il contient.

L’installation se compose de sons et d’images interchangeables, dont on peut faire l’expérience de différentes manières. Le spectateur « réveille » d’abord le système en se plaçant devant un écran afin d’activer une technologie d’ondes infrarouges, qui traite les données correspondantes. Ce sont ces données qui, selon la manière dont le spectateur interagit avec l’œuvre, vont déterminer la séquence vidéo et audio sous forme d’images se succédant pendant 10 secondes à 1 minute. Le récit se dévoile de manière aléatoire à travers des clips vidéo et audio, l’évolution de l’audio à la vidéo ou d’une vidéo à l’autre étant soumis à une constante reconfiguration. La structure est toujours participative, fluide, unique et, dans une certaine mesure, personnalisée. L’œuvre explore le langage cinématique en tant que forme de portrait phénoménologique. L’artiste examine aussi la manière dont ce langage sert d’intermédiaire et contribue à une vision distincte de ce coin particulier du monde.


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