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Discussion Panel
Mangling Methodologies in Biological Art and Display Practices

Date and time
Date & time

November 5, 2015
6 p.m. – 7:30 p.m.

Where
Where

Room York Amphitheatre, EV 1.615
Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W.
Sir George Williams Campus

Cost
Cost

Admission is free

Wheelchair accessible
Wheelchair accessible

Yes

Speaker(s)
Speaker(s)

Dr. Tagny Duff, Dr. Andrew Pelling, WhiteFeather Hunter, Tristan Matheson and Dr. Jens Hauser

In conjunction with FOFA Gallery's exhibition Biomateria + Contagious Matters

York Amphiteatre, EV 1.615
1515 St-Catherine street West, Montréal

(La version française suit l'anglais)


Discussion Panel: Mangling Methodologies in Biological Art and Display Practices Photo courtesy of WhiteFeather Hunter

EN

This panel explores research creation projects borrowing from and mangling methodologies applied across tissue culture engineering, bioengineering, visual art and art exhibition practices.

Working together in various capacities, the moderator and panel members have developed methodologies for working across the scientific wet lab and art gallery system to explore interrelations between human, microbial and microcellular life. Matheson and Hunter discuss their current work displayed in the FoFA gallery, and reflect on methodologies and processes generated through working "hands-on" with cell culture in the wet lab and public exhibition. Duff and Pelling reflect on the work of Hunter and Matheson and discuss how supervising graduate students and engaging with artists in the institutional context towards a research-creation thesis exhibition presents the need for the "mangling" of current methodologies and processes in research, graduate student training and cross disciplinary collaboration. Hauser will discuss how methodologies and processes emerging from the biological arts challenge modes of display enacted and presented within fine art exhibition venues today.

The vernissage for Biomateria + Contagious Matters will follow the discussion panel.
Thank you to the gracious support from Concordia's Office of the Dean.


Panel

Jens Hauser (postdoc), Independent Curator, Post-Doctoral Researcher in the Department of Arts and Culture at the University of Copenhagen

WhiteFeather Hunter (artist-researcher), MFA Studio Arts, Concordia University

Tristan Matheson (artist-researcher), MA Communication Studies, Concordia University

Dr. Andrew Pelling, Scientist, Associate Professor in the Department of Physics and Canada Research Chair in Cellular Mechanics at the University of Ottawa, and Director of Pelling Labs

Moderated by Dr Tagny Duff (artist-researcher), Associate Professor Communication Studies, Concordia University and Director of Fluxmedia


Discussion Table Ronde :
Mangling Methodologies in Biological Art and Display Practices

5 novembre 2015, 18h à 19h

L'amphithéatre York, EV 1.615
1515 St-Catherine Ouest, Montréal

FR

Cette table ronde a pour objet l’exploration de projets de recherche-création s’inspirant de méthodes appliquées au génie de la culture tissulaire, à la bio ingénierie, aux arts visuels et aux pratiques d’exposition, dans une démarche pandisciplinaire.

En collaborant à divers titres, la modératrice et les participants ont mis au point des approches hybrides leur permettant à la fois de procéder à des expériences scientifiques en laboratoire humide et d’évoluer dans le réseau des galeries d’art pour explorer l’interrelation entre la vie humaine, microbienne et microcellulaire. Ainsi, WhiteFeather Hunter et Tristan Matheson discutent de leur œuvre actuelle exposée à la galerie FOFA et réfléchissent aux méthodes et aux processus découlant de leurs travaux pratiques sur les cultures cellulaires dans le laboratoire humide et l’espace public d’exposition. Dr Duff et Dr Pelling examinent l’œuvre d’Hunter et de Matheson et expliquent dans quelle mesure la supervision d’étudiants des cycles supérieurs – et, partant, la collaboration artistique en contexte de préparation universitaire à une exposition devant être réalisée dans le cadre d’un mémoire en recherche-création – impose une « manipulation » des méthodes et des processus actuels, que ce soit en matière de recherche, de formation des étudiants des cycles supérieurs ou de collaboration transdisciplinaire. Pour sa part, Dr Hauser parlera de l’émergence de méthodes et de processus propres aux arts biologiques, dans la mesure où ce phénomène remet en cause les modes de présentation adoptés et exploités aujourd’hui dans les lieux d’exposition consacrés aux beaux-arts.

Le vernissage pour l'exposition : Biomateria + Contagious Matters suivra la table ronde.


Participants

Jens Hauser (postdoc), commissaire indépendant, chercheur postdoctoral au Département des arts et de la culture de l’Université de Copenhague

WhiteFeather Hunter (artiste-rechercheur), titulaire d’une maîtrise ès beaux-arts en arts plastiques de l’Université Concordia

Tristan Matheson (artiste-rechercheur), titulaire d’une maîtrise en communication de l’Université Concordia

Dr Andrew Pelling, scientifique, professeur agrégé au Département de physique et titulaire de la chaire de recherche du Canada en mécanique cellulaire expérimentale à l’Université d’Ottawa, directeur de Pelling Labs

Animée par Dr Tagny Duff (artiste-rechercheur), professeure agrégée au Département de communication de l’Université Concordia et directrice de Fluxmedia 


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