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Exhibitions, Arts & culture

Nathalie Dumont
aaaaa… A typeface and its artefacts

Date & time

Thursday, October 22, 2015
5 p.m. – 7 p.m.

Cost

Admission is free

Where

Engineering, Computer Science and Visual Arts Integrated Complex
1515 St. Catherine W. Room 1.715, FOFA Gallery

Wheelchair accessible

Yes

Publication Launch / Lancement de publication

FOFA Marble Table / Table en marbre

Exhibition dates: October 19-23, 2015
(FOFA Reception Area)

(La version française suit l'anglais)


aaaaa… A typeface and its artefacts, Nathalie Dumont aaaaa… A typeface and its artefacts / aaaaa… Un caractère typographique et ses artéfacts, Nathalie Dumont

EN

Nathalie Dumont's project, aaaaa… A typeface and its artefacts, revolves around new typeface and a study of its design process. Her custom approach to iterative methodology was used during specific stages: idea exploration, idea development, and design refinement. 

Designers commonly go through different processes to develop their ideas; first creating a fully formed concept in their mind before eventually "committing a mark" (Hurlburt, 1981), then drafting and comparing their various ideas. Drawings and proofs were used to develop typefaces before the advent of the computer. The renowned American typeface designer W. A. Dwiggins (b. 1880) would first draw the lowercase alphabet and then have two letters, usually h and p, cut and cast. By studying his drawings, enlargements, and proofs, Dwiggins would learn "how to go forward […] or how to start over again."

Nowadays, a large number of experienced type designers prefer to move immediately from a few handmade sketches to font editing software. But what happens when digital tools are used to produce a series of options before the designer selects one specific direction? Dumont's exhibition reveals artefacts of this iterative type design process.


Nathalie Dumont
aaaaa… Un caractère typographique et ses artéfacts

22 octobre 2015, 17h - 19h
Dates d'exposition: 19-23 octobre 2015

FR

Le projet: aaaaa… Un caractère typographique et ses artéfacts porte sur une nouvelle police de caractères et l’étude de son processus de design. Une méthodologie réflexive et itérative a été développée et utilisée aux différents stages du processus de création de caractères: l’exploration des idées, leur développement, ainsi que l’affinement des formes.

Les designers passent par différents processus pour développer leurs idées; qu’il s’agisse de former entièrement dans leur esprit un concept avant même de ùcommettre une marqueù (Hurlburt, 1981), ou encore d’ébaucher et comparer une variété d’idées. Des dessins et épreuves étaient utilisés pour le développement de polices de caractères bien avant l’invention de l’ordinateur. Lorsque le réputé designer Américain W. A. Dwiggins (née en 1880) avait dessiné toutes les lettres minuscules d’un nouvel alphabet, il faisait graver et fondre deux lettres – habituellement h et p. En étudiant ses dessins, agrandissements et épreuves, il savait ensuite ‘comment poursuivre […] ou reprendre du début.’

De nous jours, un grand nombre de designers de polices de caractères expérimentés préfèrent passer immédiatement de quelques esquisses manuelles aux logiciels spécialisés. Mais qu’arrive-t-il quand les outils numériques sont utilisés pour produire des séries d’options avant qu’une direction spécifique ne soit choisie? L’exposition révèle les artéfacts de cette étude sur un processus itératif de design de polices de caractères.


Biography / Biographie


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